مدیریت عرضه و تقاضا گره‌گشای بحران آب

مدیریت عرضه و تقاضا گره‌گشای بحران آب
رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با توجه به تشدید بحران آب در کشور مهم‌ترین اقدام برای بیرون آمدن از چالش‌های فعلی،مدیریت عرضه و تقاضا در مصرف آب است.

ایمان لیاقتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه از لحاظ اقتصادی باید زمینه‌های عرضه و تقاضای مصرف آب ارزیابی و شناسایی شود، اظهار کرد: با تنظیم عرضه و تقاضا در مصرف آب و بکارگیری تکنولوژی های نوین می‌توان از این بحران تا حدودی نجات یافت.

وی ادامه داد: بکارگیری تکنولوژی‌های نو در منابع آبی موجب بهینه‌سازی مصرف آب در کشور می‌شود. علاوه بر این باید میزان تقاضای آب در بخش‌های مختلف سنجیده و به همان میزان آب به آن بخش تخصیص یابد.

رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از قیمت فعلی آب در کشور، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر آب به عنوان یک ماده کمیاب و باارزش درآمده قیمت آن نیز باید به صورت واقعی و هم‌شان این ماده باارزش باشد.

واقعی کردن قیمت آب از هدر‌رفت آن می‌کاهد

به گفته این کارشناس، واقعی کردن قیمت آب موجب کاهش هدررفت این محصول می‌شود، لذا باید برای اقتصادی بودن، قیمت آب را واقعی کرد.

وی استفاده از تکنولوژی‌های مدرن دنیا را در زمینه تبخیر یکی دیگر از راهکارها عنوان و اظهار کرد: اگر مدیریت مصرف در حوزه کشاورزی بیشتر رعایت و از روش‌های مدرن در تولید به کار گرفته شود می‌توان در حفظ آب کمک کرد.

به گفته این کارشناس، تکنولوژی و اقتصاد باید در کنار یکدیگر تحقق یابد و دولت نیز با اصلاح زیرساخت‌های موجود؛ بهینه‌سازی مصرف آب را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: صنایع پرآب نباید در مناطقی که آب کمی در آنها وجود دارد راه‌اندازی شود چرا که این مساله آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به کشور وارد می‌کند.

لیاقتی با اشاره به اهمیت نقش سازمان حفاظت محیط زیست در تامین منابع آب کشور، گفت: انتظار می‌رود که این سازمان نقش پررنگ‌تری در مقابله با بحران آب داشته باشد.

۶ تیر ۱۳۹۴ ۰۹:۰۷
تعداد بازدید : ۵۲۲