مراحل اجرایی حفاری اکتشافی در استان گلستان تشریح شد

مراحل اجرایی حفاری اکتشافی در استان گلستان تشریح شد
جلسه بررسی و رفع موانع پروژه حفاری در منطقه صوفیکم استان گلستان با حضور استاندار و مدیران دستگاههای اجرایی استان و مدیران شرکت نفت خزر در شهرستان آق قلا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، در  این نشست حسن صادقلو ، استاندار گلستان ضمن قدردانی از فعالیتهای شرکت نفت خزر در استان گلستان به منظور اجرای عملیات لرزه نگاری و برنامه ریزی برای انجام عملیات حفاری اکتشافی، اظهار کرد: همه اداره ها و دستگاههای استان بسیج شده اند تا نسبت به رفع موانع احتمالی در اجرای این پروژه با شرکت نفت خزر مساعدت کنند.

علی اصولی ، مدیر عامل شرکت نفت خزر نیز با قدردانی از همکاری مردم و مسئولان استان گلستان در اجرای عملیات لرزه نگاری دو بعدی در این استان افزود: طی سالهای ١٣٣٥ تا ١٣٤٣ در استانهای گلستان و گیلان و مازندران تعداد ١٦ حلقه چاه در مناطق ساحلی حفاری شده است که ١١ حلقه چاه مربوط به استان گلستان است. آخرین چاه ٤٥ سال پیش در منطقه قزل تپه حفاری شد و نتایج حاصل شده باعث شد تا دیدگاه مناسبی به لحاظ وجود پتانسیلهای هیدروکربنی وجود نداشته باشد. همانند دیدگاه حاکم بر بخش خزر جنوبی در دریای خزر که همیشه این منطقه فاقد هیدروکربن معرفی می شد ولی با الطاف الهی و تلاش و همت همکاران ، میدان نفتی سردار جنگل کشف شد و امید و خوشحالی را برای مردم این خطه به ارمغان آورد.

اصولی افزود: براساس رسالت و ماموریت خود در سه استان گلستان، گیلان و مازندران طی چند سال گذشته با بازنگری و  روزآمدکردن مطالعات انجام شده در استان گلستان و انجام ١٢٥٠ کیلومتر عملیات لرزه نگاری در این استان پس از پردازش داده ها و تعبیر و تفسیر اطلاعات لرزه نگاری و تشخیص ساختار مشترک با جمهوری ترکمنستان، برنامه ریزی لازم به منظور انجام حفاری اکتشافی در منطقه صوفیکم انجام گرفت.

وی گفت: چنانچه نتایج حفاری گویای وجود ذخایر هیدروکربنی مناسب باشد، به عنوان رویدادی مهم در توسعه و آبادانی خطه شمال خواهد بود و چنانچه نتایج حاکی از نبود هیدروکربن باشد، مخزن به لحاظ ذخیره سازی گاز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در هر دو صورت ما موفق به شناسنامه دار کردن ساختارهای موجود در این منطقه شده ایم.

گل زرودی ، رئیس امور حقوقی و پیمانهای شرکت نفت خزر با اشاره به این موضوع که شرکت نفت خزر تنها نماینده وزارت نفت در اجرای عملیات بالادستی در سه استان شمالی (گلستان ، گیلان و مازندران) است، مهمترین مساله را به لحاظ حقوقی در اجرای عملیات حفاری اکتشافی مسئله زمین دانست و گفت: با توجه به جلسات کارشناسی انجام شده با مدیران استانی این مساله حل شده و هیچ مانعی در اجرای این پروژه وچود نخواهد داشت.

اعتمادی ، مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر نیز اعلام کرد: تجهیز کارگاه در منطقه صوفیکم در حال انجام است و نیروی انسانی مورد نیاز در حال تامین است. همچنین بلافاصله بعد از احداث جاده دسترسی، آماده سازی محل کمپ و محوطه چاه اکتشافی، عملیات حفاری شروع خواهد شد.

۶ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۱
تعداد بازدید : ۵۰۶