افزایش تولید و خودکفایی در راس برنامه های وزارت نفت است

افزایش تولید و خودکفایی در راس برنامه های وزارت نفت است
وزیر نفت گفت: افزایش تولید نفت و خودکفایی کامل در تامین نیازهای صنعت نفت در راس برنامه های وزارت نفت قرار دارد.
به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، مهندس رستم قاسمی صبح پنج شنبه (29 دی ) در مراسم بهره برداری رسمی از چند پروژه نفتی در اهواز افزود: افزایش تولید نفت جزو ماموریت های اصلی وزارت نفت است.

وی ماموریت مهم دیگر این وزارتخانه را خودکفایی در صنعت نفت خواند و اظهار کرد: با توجه به سابقه یک صد ساله و وجود نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد برای رسیدن به خودکفایی کامل در عرصه این صنعت همه سازوکارها فراهم است.

قاسمی با اشاره به موفقیت های کشور در زمینه علوم و فنون مختلف و فناوری های روز جهان گفت: با وجود مراکز علمی و پژوهشی از جمله دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت و متخصصان، کارشناسان و کارکنان توانمند صنعت نفت با همکاری صنعتگران داخلی تحقق این ماموریت در مدت زمان کوتاهی امکان پذیر خواهد بود.

وزیر نفت افزود: در این راستا به دنبال ایجاد ساختار جهاد خودکفایی در صنعت نفت هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک جشن خودکفایی این صنعت را برگزار کنیم.

وی با بیان این که استان خوزستان منشا و سرآمد تولید نفت ایران است اضافه کرد: صنعتگران این استان با تعامل با شرکت های نفتی مستقر در استان از جمله شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب می تواند نقش مهمی در این بخش ایفا کند.

قاسمی با تجلیل از شهدای دوران دفاع مقدس بویژه شهدای استان خوزستان گفت: این استان که نماد پایداری، استقامت و ایثار در 8 سال دفاع مقدس است امروز نیز در خط مقدم کار و تلاش در جبهه اقتصادی کشور قرار دارد.

در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به وجود 60 میدان هیدروکربوری بزرگ و کوچک در گستره فعالیت این شرکت گفت: هم اکنون عمده تولید نفت این شرکت از 45 میدان به میزان حدود 3 میلیون بشکه در روز صورت می گیرد.

دکتر هرمز قلاوند افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون 99.8 درصد برنامه تولید نفت مناطق نفت خیز جنوب تحقق یافته و با تمهیدات به کار گرفته شده شاهد افزایش تولید نفت از میدان های تحت پوشش این شرکت خواهیم بود.

وی افزایش شمار دکل های حفاری از 39 به 45 دستگاه در زمان حاضر و 50 دستگاه تا پایان سال جاری و به کارگیری تلمبه های درون چاهی را از برنامه های در دست اجرا برای افزایش تولید برشمرد.

قلاوند ادامه داد: در 10 ماه سال جاری در حوزه عملیاتی مناطق نفت خیز جنوب 53 حلقه چاه توسعه ای حفاری و 62 حلقه چاه تعمیر و ترمیم شده است و هم اکنون 29 دستگاه حفاری توسعه ای و 16 دکل تعمیراتی در حال فعالیت است.

در ادامه مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون گزارشی از 4 پروژه ای که با حضور وزیر نفت افتتاح شد شامل بهره برداری طرح توسعه نمکزدایی شماره 3 مارون، رونمایی دستگاه جریان نگار، راه اندازی دستگاه فرآورش سیار نفت (MOT) و افتتاح ساختمان نوبنیاد مرکزی شرکت ارائه داد.

مهندس حمید بورد همچنین در معرفی این شرکت توضیح داد:  شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون راهبری 3 میدان نفتی مارون، کوپال و شادگان را در حوزه ای به وسعت یک هزار و 400 کیلومتر مربع در استان خوزستان بر عهده دارد.

وی میدان نفتی مارون را یکی از پیچیده ترین میدان های نفتی در ایران و جهان عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح تزیق گاز به این میدان 3 میلیارد بشکه نفت به ذخایر قابل استحصال آن افزوده شده است.

وزیر نفت در ادامه سفر یک روز به استان خوزستان از طرح تزریق گاز میدان آغاجاری به عنوان بزرگ ترین طرح تزریق گاز خاورمیانه بازدید کرد.

مهندس قاسمی که از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همراهی می شد همچنین در نشست با مدیران عامل و مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت های تابعه این شرکت در اهواز به بررسی عملکرد و پیشرفت طرح ها و پروژه های مهم این شرکت ها پرداخت.
۱ بهمن ۱۳۹۰ ۱۹:۰۷
تعداد بازدید : ۱,۱۹۳