تولید 1.8 میلیون لیتر بنزین سبز در پالایشگاه تهران

تولید 1.8 میلیون لیتر بنزین سبز در پالایشگاه تهران
واحد بنزین سازی پالایشگاه تندگویان روزانه 1.8 میلیون لیتر بنزین سبز تولید می کند که این بنزین فاقد هر گونه ترکیبات حلقوی، بنزن و آروماتیک است.
 

محسن قدیری در گفت و گو با خبرنگار شانا، تصریح کرد: بنزین تولیدی در واحد جدید بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان بهترین بنزین دنیا محسوب شده و میزان گوگرد آن به کمتر از 40 پی پی ام رسیده است.

وی درباره افتتاح واحد گرانول سازی طرح بهینه سازی فرایند و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه شهید تندگویان افزود: واحد گرانول سازی برای جلوگیری از انتشار بخار گوگرد در هوا با ظرفیت تولید 720 تن روزانه به بهره برداری رسید که دانش فنی آن بومی بوده و هم اکنون پنجمین کشور سازنده واحد گرانول سازی در دنیا هستیم.

مدیرعامل پالایشگاه تندگویان با تاکید بر اینکه 15 درصد ظرفیت پالایشگاهی کشور را پالایشگاه شهید تندگویان تشکیل می دهد، گفت: واحد ایزومر این پالایشگاه بنزین با استانداردهای یورو 5 تولید می کند که پس از ترکیب با بنزین های دیگر به صورت بنزین یورو 4 به چرخه مصرف ارسال می شود.

وی همچنین تاکید کرد در واحد نفت گاز طرح توسعه پالایشگاه شهید تندگویان میزان گوگرد نفت گاز از 16 هزار و 500 پی پی ام (جزء در میلیون) به کمتر از 10 پی پی ام رسیده است.

قدیری گفت: پالایشگاه شهید تندگویان تهران با اجرای طرح توسعه و دیگر طرح های محیط زیستی یکی از واحدهای صنعتی سبز کشور است که کلیه گازهای خروجی آن کمتر از حد مجاز است.

وی افزود: هم اکنون ترکیبات منواکسید کربن (CO) که حد استانداردهای جهانی آن 150 پی پی ام است در اکثر واحدها به زیر 30 پی پی ام و تعدادی 90 پی پی ام (نصف مقدار مجاز محیط زیست) است.

مدیرعامل پالایشگاه شهید تندگویان، افزود ترکیبات گوگردی مانند SO2 نیز به کمتر از 50 پی پی ام رسیده است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در پروژه های محیط زیستی پالایشگاه شهید تندگویان، افزود: اختصاص بیش از 60 درصد از 400 هکتار مساحت پالایشگاه به فضای سبز، استقرار سیستم جامع مدیریت پسماند، طراحی، ساخت و نصب زباله سوز صنعتی در پالایشگاه های کشور و بازیافت بیش از 500 هکتار سلویج پالایشگاه از دیگر طرح های محیط زیستی پالایشگاه شهید تندگویان است.

به گزارش شانا، دو واحد تصفیه نفتای سفید (K.H.T) و تصفیه نفتای سبک طرح بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه شهیدتندگویان تهران روز چهارشنبه (28 دی) پیش راه اندازی و واحد گرانول سازی گوگرد این طرح نیز مورد بهره برداری رسمی قرار گرفت.

ظرفیت واحد تصفیه نفتای سفید 31 هزار و 500 بشکه در روز و ظرفیت واحد تولید نفتای سبک یک میلیون و 800 هزار لیتر در روز است. واحد گرانول سازی این طرح نیز دارای ظرفیت 720 تن در روز است.

این مراسم با حضور محمد جواد محمدی زاده، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و معاون وزیر نفت انجام شد.

۱ بهمن ۱۳۹۰ ۱۹:۱۱
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۴