تولید نفت ایران بعد از توافق 120هزار بشکه افزایش می‌یابد

تولید نفت ایران بعد از توافق 120هزار بشکه افزایش می‌یابد
موسسه وود‌ مکنزی برآورد کرد که ایران پس از لغو تحریم‌ها روزانه تنها 120 هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت خود در سال 2015 خواهد افزود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از بلومبرگ، در شرایطی که تا ضرب‌الاجل امضای توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی تنها چند روز دیگر باقی مانده، موسسه وود مکنزی مستقر در ادینبرو با انتشار گزارشی اعلام کرد که بازگشت ایران به بازار‌های جهانی نفت آسان نخواهد بود.

در این گزارش آمده است: شرکت‌های نفت و گاز غربی که پس از توافق هسته‌ای به ایران بازخواهند گشت یا وارد خواهند شد با حجم گسترده‌ای از چالش‌های سیاسی و مقرراتی رو‌برو خواهند شد. این چالشها از مقررات اداری تا تنش‌های منطقه‌ای را شامل می‌شود.

گفت‌وگوهای هسته‌ای که طی بیش از 12 سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان در جریان بوده در مرحله‌ نهایی خود به سر می‌برد. در شرایطی که تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن چند روز بیشتر باقی نمانده، وودمکنزی و موسسه وریسک ماپلکرافت تایید کردند که یک توافق منتهی به لغو تحریم‌ها محتمل است.

وود مکنزی تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های خود از بازار جهانی نفت و بخش بالا‌دستی ایران را با این فرض که توافق هسته‌ای در میانه سال 2015 امضا و تحریم‌ها تا اواسط سال 2016 به طور کامل لغو خواهند شد بنا نهاده است.

در این گزارش آمده است: ایران تا پایان سال 2017 روزانه 600 هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت خود می‌افزاید. براساس این گزارش ایران تا پایان سال جاری میلادی روزانه 120 هزار بشکه، تا پایان سال 2016 روزانه 260 هزار بشکه و تا پایان 2017 روزانه 220 هزار بشکه دیگر به تولید نفت خود خواهد افزود.

این موسسه افزود: انتظار نمی‌رود رشد تدریجی تولید نفت ایران تاثیر کاهشی قابل توجهی روی قیمت نفت داشته باشد.

در این گزارش آمده است: ما انتظار داریم مجموع ظرفیت تولید نفت ایران از روزانه دو میلیون و 700 هزار بشکه در سال 2015 به روزانه سه میلیون و 400 هزار بشکه در سال 2020 و روزانه چهار میلیون و 400 هزار بشکه در سال 2025 و با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش بالا‌دستی ایران رخ دهد.

این گزارش می‌افزاید که تولید گاز طبیعی ایران شدیدا افزایش خواهد یافت و از روزانه 19 میلیارد فوت مکعب در سال 2014 به روزانه 24 میلیارد فوت مکعب در سال 2017 خواهد رسید و یک افزایش 24 درصدی را تجربه خواهد کرد.

براساس این گزارش پنج فاز جدید میدان پارس جنوبی در سال 2014 – 2015 به بهره‌برداری می‌رسد و در نهایت ظرفیت تولید گاز از این میدان بیش از شش میلیارد فوت مکعب در روز افزایش می‌یابد.

لینگ سی گران تحلیلگر موسسه وود مکنزی گفت: ما یک رویکرد محافظه‌کارانه در باره افزایش تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها داشته‌ایم که این امر به دلیل ابهام درباره توان میادین ایران برای تولید در سطح قبل از تحریم‌ها است.

۶ تیر ۱۳۹۴ ۱۴:۰۸
تعداد بازدید : ۴۰۷