اجرای عملیات ٨٠ کیلومتر کابل کشی در سکوهای فاز ١٧ و ١٨

اجرای عملیات ٨٠ کیلومتر کابل کشی در سکوهای فاز ١٧ و ١٨
درسازه‌های سکوهای فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی ٨٠ کیلومتر کابل کشی صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی متشکل از دو سکوی گازی و دو خط لوله، هرکدام به طول ١١٠ کیلومتر است که گاز این میدان را به پالایشگاههای خشکی فازهای ١٧ و ١٨ متصل می‌کند.

سکوهای پارس جنوبی هرکدام ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز یا ٢٥ میلیون مترمکعب گاز را دارند. این در حالی است که تولید روزانه فازهای ١٧ و١٨ نصف ظرفیت فاز ١٢ و هرکدام بالغ بر ٥٠٠ میلیون فوت مکعب و در مجموع ( دو سکو) یک میلیارد فوت مکعب ( معادل ٢٥ میلیون مترمکعب گاز) است. این میزان تولید معادل تولید روزانه یک میلیارد کپسول خانگی است. 

وزن هرکدام از سکوهای فازهای ١٧ و ١٨ بالغ بر ٢٣٠٠ تن است که در مقایسه با سکوهای فازهای ١٢، سازه‌های به نسبت سبک‌تری به شمار می‌آید. با این حال در سکویی به ابعاد ٣٠ متر در ٣٠ متر ٨٠ کیلومتر کابل کشی انجام شده که طول آن برابر با مسافت تهران تا قزوین است. 

فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از جمله فازهای اولویت دار پارس جنوبی است که امسال به صورت رسمی افتتاح می شود، با این حال اجرای این پروژه برای شرکت تاسیسات دریایی که پیمانکار بخش فراساحل این پروژه بود چالشهای فراوانی را به دلیل تغییرهای مکرر مهندسی پایه و مهندس مشاور به وجود آورده بود به نحوی که اگر این تغییرهای مکرر انجام نمی شد احتمال این که پروژه‌ دو تا سه سال زودتر از زمان فعلی به پایان می‌رسید، وجود داشت.

از جمله نکاتی که می‌توان در اجرای بخش فراساحل فازهای ١٧ و ١٨ به آن اشاره کرد امکان سنجی لازم به منظور کاهش زمان اجرای پروژه و پذیریش ریسک برای تامین اقلام و به برنامه زمانی رسیدن است.

چالشهایی که مجریان بخش فراساحل شرکت تاسیسات دریایی هنگام اجرای فاز ١٧ و ١٨ با آن مواجه بودند نیز شامل توجه نکردن به شرایط اقلیمی در زمان تعیین شرح کار پروژه بود؛ برای نمونه می‌توان به مشکلات ناشی از رنگ سکوی این فاز اشاره کرد مشکلی که در ابتدا ساده بود اما بعد به عنوان یک معضل پیچیده ساخت سکوها را با تهدید مواجه کردچراکه رنگ ابتدایی پروژه از نوعی بود که برای خشک شدن به رطوبت ٦٠ درصدی نیاز داشت حال آن که شرایط اقلیمی محل ساخت به گونه‌‌ای بود که در بیشتر اوقات سال رطوبتی بین ٥ تا ١٥ درصد وجود داشت و این موضوع نیز سبب می‌شد تا مدت زمان ٥ تا ٦ ماه به دلیل مقوله رنگ از دست برود که در نهایت با موافقت کارفرما پایه رنگ تغییر یافت و از پایه رنگی که با سرعت کمتر از یک ساعت در شرایط آب و هوایی کمتر از ٢٠ درصد رطوبت خشک می‌شود، استفاده شد.

به گزارش نشریه اروند، سکوهای فاز ١٧ و ١٨ در سال ٩٣ تکمیل و راه اندازی شدند و شرکت تاسیسات دریایی توانست با اجرای فاز ١٧ علاوه بر مدیریت در زمان و هزینه در زمان فراخوانی سازندگان داخلی و خارجی، به تربیت پیمانکار جدید و تعیین فصل مشترک بین پیمانکاران Hookup و راه‌اندازی بپردازد.

به گزارش شانا، توسعه‌ فازهای‌ ١٧ و ١٨ میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ به‌ منظور تولید روزانه‌ ٥٠ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٨٠ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ و ٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالیانه‌ یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ و ١,٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ انجام می‌شود.

۶ تیر ۱۳۹۴ ۱۵:۴۱
تعداد بازدید : ۵۰۵