سند اندازه‌گیری و صحه‌گذاری طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها

سند اندازه‌گیری و صحه‌گذاری طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها
رئیس واحد اندازه‌گیری و صحه‌گذاری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از رونمایی سند اندازه‌گیری و صحه‌گذاری طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها در جلسه گفتمان عمومی معرفی این طرح، روابط آن و نحوه محاسبه صرفه‌جوییها که برای ذینفعان به زودی برگزار می شود، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، فراز سجده‌ای با اشاره به این که جلسه گفتمان عمومی (Public Hearing) معرفی طرح افزایش کارایی موتورخانه ها از طرحهای بند "ق"، در اوایل مرداد ماه امسال در تهران برگزار می شود، گفت: در این جلسه از نمایندگان، ذینفعان و بازیگران این طرح دعوت می شود تا ضمن شنیدن جزئیات اجرایی و زیرساختهای تهیه شده این طرح، ابهامات به وجود آمده را رفع کنند.

رئیس واحد اندازه‌گیری و صحه‌گذاری (M&V)افزود: مدیران شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در این جلسه حاضر هستند تا به ارائه جزئیات، شنیدن نظرات و پاسخگویی به آنها بپردازند.

سجده‌ای با اشاره به این‌که روش محاسبه صرفه‌جویی طرحهای بیع متقابل مورد کنجکاوی بسیار از سوی ذینفعان مختلف بوده و همیشه در باره آن سؤالات بسیار مطرح بوده است، تأکید کرد: یکی از پنلهای جلسه گفتمان عمومی به طور ویژه به تشریح روش محاسبه صرفه‌جویی، طرح M&V و نیز روش بازپرداخت به سرمایه‌گذاران می پردازد.

وی با بیان این که روش محاسبه صرفه جویی گاز در طرح افزایش کارایی موتورخانه ها برای نخستین بار در کشور اجرا می شود، اظهار کرد: روش محاسبه صرفه جویی گاز در این پروژه با صرف ساعتهای کارشناسی بسیار طراحی شده و در جهان نیز برای تعداد بسیار بالا (٦٠٠ هزار موتورخانه) سابقه نداشته است.

رئیس واحد اندازه‌گیری و صحه‌گذاری تصریح کرد: در این روش همه اندازه‌گیریها و محاسبات صرفه‌جویی از طریق فرمولهای تعریف شده در سامانه پایش و نظارتی که برای پروژه‌های بند "ق" طراحی شده، انجام می‌شود.

وی با بیان این که برای این منظور، به زودی یک صفحه ویژه در سایت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار می گیرد، یادآور شد: همه مستندات این طرح شامل نمونه قراردادها، فلودیاگرام فرآیندها، روش محاسبه صرفه‌جویی و طرح M&V در این سایت در دسترس قرار می گیرد تا ذینفعان مختلف با مطالعه آنها از طریق ایمیلی که تعریف می شود به طرح سؤالات خود بپردازند؛ سؤالات دریافت شده دسته‌بندی و در جلسه گفتمان عمومی از سوی مدیران این شرکت به آنها پاسخ داده می شود.

سجده ای با اشاره به این که صحه‌گذاریهای این پروژه در هر ساختمان شامل چهار نوع صحه‌گذاری شرایط خط مبنا، عملیاتی، ادواری و موردی است که از سوی ناظران M&V انجام می‌شود، یادآور شد: ‌برای یکپارچه‌سازی صحه‌گذاریها در همه مراحل، دستورالعملهایی طراحی شده که از طریق سامانه در اختیار کاربران آنها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: برای ایجاد خط مبنا برای هر کنتور گاز از داده‌های مصرف موجود آن در سامانه شرکت ملی گاز به صورت وب سرویس و برای ایجاد مدل رگرسیون خط مبنا بر اساس روز درجه گرمایش (HDD)، از داده‌های سازمان هواشناسی برای همه ایستگاههای سینوپتیک ایران استفاده می‌شود.

سجده ای تأکید کرد: پس از اجرای عملیات بهسازی نیز داده‌های مصرف از طریق وب سرویس شرکت ملی گاز دریافت شده و پس از تصحیحات آب و هوایی، میزان صرفه‌جویی نسبت به خط مبنا محاسبه می‌شود.

لازم به ذکر است که در تهیه طرح M&V این طرح، بهترین بهره برداری از پروتکل بین‌المللی IPMVP که معتبرترین پروتکل فنی درباره اندازه‌گیری و صحه‌گذاری صرفه‌جوییهاست، شده و از مندرجات آن برای شرایط خاص این پروژه استفاده شده است.

به گزارش پایگاه خبری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، طرح اندازه‌گیری و صحه‌گذاری سندی حقوقی است که در آن همه روابط مرتبط با نحوه اندازه‌گیری و محاسبه صرفه جوییها، ادوار و مسئولیتهای اندازه‌گیری ‌و‌ صحه‌گذاری، نرخ حاملهای انرژی و ریسکها و مسئولیتهای پروژه و نحوه، شکل و ادوار گزارش‌دهی مشخص می شود.

این سند که مبنای اندازه‌گیری صرفه‌جوییها و بازپرداخت بعدی آن است، جزو اسناد قراردادی است که برای جلوگیری از اختلافات بعدی تهیه می‌شود.

۷ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۴۳
تعداد بازدید : ۵۰۳