تامین اجتماعی در انتظار تعیین تکلیف واگذاری 2 پالایشگاه‌

تامین اجتماعی در انتظار تعیین تکلیف واگذاری 2 پالایشگاه‌
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی بااشاره به اینکه بدهی سال جاری دولت به 15 هزار و 900 میلیارد تومان می‌رسد، گفت: بدهی دولت در قالب سه راهکار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت قابل پرداخت است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از سرویس اجتماعی ایسنا، دکتر سیدتقی نوربخش در جلسه بررسی وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای و راهکارهای پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی که با حضور علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی و محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برگزار شد، به مرور وضعیت منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای تأسیس این سازمان در سال 54 پرداخت و گفت: روند افزایش مصارف سازمان با تصویب قوانین مختلف از سال 85 به بعد تسریع شده است و از سال 87 شاهد عبور سازمان از نقطه سربه سری منابع و مصارف هستیم.

وی در ادامه به بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: روند بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی از سال 54 از مدل خاصی پیروی می‌کرد و هر ساله شاهد افزایشی نسبی در بدهی دولت بودیم؛ اما از سال 85 به دلیل تصویب قوانین مختلف و ارائه خدمات به اقشار جدید بیمه شدگان بدون دریافت منابع لازم شاهد افزایش تصاعدی بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی هستیم به طوری که بر اساس بودجه سال جاری سازمان تأمین اجتماعی، بدهی سال جاری دولت به 15 هزار و 900 میلیارد تومان می‌رسد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه این جلسه به بیان راهکارهای عملی برای پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت و گفت: بدهی دولت در قالب سه راهکار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت قابل پرداخت است.

نوربخش افزود: پرداخت بخشی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از محل منابع مربوط به قانون هدفمند سازی یارانه‌ها اولین راهکار پیشنهادی است. با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بیمه شده جدید تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند که بخش قابل توجهی از حق بیمه این افراد بایستی از محل منابع اجرای این طرح تأمین شود که تا کنون منابع مربوط به اجرای این قانون به خوبی پرداخت نشده است.

وی تعیین تکلیف و واگذاری پالایشگاه‌های لاوان و ستاره خلیج فارس به سازمان تأمین اجتماعی را راهکار میان مدت این سازمان برای دریافت مطالبات از دولت برشمرد و اظهار داشت: علیرغم اظهار نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری در رابطه با این دو پالایشگاه به نفع سازمان تأمین اجتماعی هنوز این موضوع در هیأت دولت بررسی نشده است که جا دارد تصمیم لازم در این رابطه اتخاذ شده و زمینه برای پرداخت بخشی ازمطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت فراهم شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تسویه کامل بدهی دولت به این سازمان در قانون برنامه ششم توسعه و اتخاذ راهکاری دائمی برای اجرای تعهدات دولت در قبال سازمان تأمین اجتماعی را راهکار بلند مدت و پایدار برای تسویه بدهی‌های معوق و پیش‌گیری از ایجاد بدهی جدید دانست و خواستار توجه به این موضوع مهم در تدوین برنامه ششم توسعه شد.

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز در این جلسه اظهار داشت: برای بررسی وضعیت فعلی سازمان‌های بیمه گر و اتخاذ راهکارهای لازم در رابطه با پرداخت بدهی دولت در اسرع وقت، کارگروهی تشکیل می‌شود و پیشنهادات و راهکارهای مطرح شده در رابطه با چگونگی پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت بررسی خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با اتخاذ تصمیمات عملیاتی و ارائه راهکارهای مناسب برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی از افزایش بیشتر بدهی دولت و بروز مشکل برای این سازمان جلوگیری شود.

طلب 6000 میلیاردی تأمین اجتماعی از بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی نیز بر تقویت تعامل سازمان تأمین اجتماعی و اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد و گفت: افزایش ارتباط سازمان تأمین اجتماعی و بخش خصوصی همواره مورد توجه بوده و از اهمیت فراوان برخوردار است.

نوربخش بر اهمیت ارتباط سازمان تأمین اجتماعی و کارفرمایان تأکید کرد و گفت: بررسی کارشناسی مسائل و تعامل سازنده بین دو مجموعه زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات و افزایش رضایتمندی جامعه کارفرمایی از سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود.

وی با اشاره به مطالبات قطعی سازمان تأمین اجتماعی از بخش خصوصی گفت: این بدهی ها 6 هزار میلیارد تومان است که مقرر است، با تعامل سازنده و همکاری و در آرامش مطالبات را وصول کنیم. این مطالبات قطعی شده و مراحل رسیدگی آن به اتمام رسیده است.

نوربخش با اشاره به تعامل سازنده سازمان تأمین اجتماعی و اتاق بازرگانی ایران در خصوص ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: از حدود 10 مورد مسائل مورد اختلاف، 4 یا 5 مورد منجر به صدور دستورالعمل های اصلاحی از سوی سازمان شده است که نشان دهنده تعامل مثبت و سازنده است .

وی تصریح کرد: در سایر موارد مورد اختلاف نیز، توضیحات سازمان تأمین اجتماعی از طرف اعضای اتاق ایران مورد قبول قرار گرفته است.

محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه فرهنگ سازی بیمه ای در واحدها و بنگاههای اقتصادی مورد نیاز است، گفت: این موضوع از سوی سازمان تأمین اجتماعی استقبال و مورد موافقت قرار گرفته است و امیدواریم در این رابطه شاهد ارتباط بیشتر سازمان تأمین اجتماعی و جامعه تولیدکنندگان کشور باشیم.

وی اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در سازمان تأمین اجماعی طی دو سال اخیر را زمینه ساز رفع مشکلات و ارتقاء خدمات این سازمان ارزیابی کرد و اظهار داشت: دکتر نوربخش از زمان فعالیت در سازمان تأمین اجتماعی منشأ خدمات فراوان برای ذی‌نفعان این سازمان بوده است. خدمات مطلوب تأمین اجتماعی زمینه ساز بهبود فضای کسب و کار است و ارتقاء خدمت رسانی به جامعه کارگران و بازنشستگان باعث کاهش مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد بود.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، وی بر لزوم هماهنگی و تعامل بیشتر بین سازمان تأمین اجتماعی و اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد و گفت: در این رابطه با تشکیل کارگروهی تبادل نظر و همکاری بیشتر در زمینه‌های مشترک از جمله تهیه برنامه ششم توسعه را مورد توجه قرار می‌دهیم.

۷ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۳۸
تعداد بازدید : ۵۷۶