خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای کاهش مشکلات اقتصادی ونزوئلا

خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای کاهش مشکلات اقتصادی ونزوئلا
وزیر صنعت درباره خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری ایران و ونزوئلا گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به کشور ونزوئلا موضوعاتی در خصوص افزایش همکاری‌ها بین دو کشور مطرح و مقرر شد، حجم مشکلات اقتصادی این کشور را کاهش دهیم.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده امروز در نشست خبری که به مناسبت روز ملی صنعت و معدن برگزار شد، به بیان گزارش عملکرد این وزارتخانه طی یک سال اخیر پرداخت و اظهار داشت: رشد اقتصادی کشور در سال گذشته 3 درصد اعلام شده است که بخش صنعت و معدن در این آمار سهم 1.7 درصدی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور نیز در سال گذشته 19 درصد رشد داشته است، افزود: در کنار این موضوع واردات نیز در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش 5 درصدی را داشته است.

نعمت‌زاده در ادامه به قانون رفع موانع پیش روی تولید اشاره کرد و افزود: خوشبختانه این قانون به تصویب هیئت دولت رسیده است و دستگاه‌های مربوطه در حال تدوین آیین‌نامه‌های آن هستند بر همین اساس ظرف یک ماه آینده اغلب آیین‌نامه‌های این قانون تصویب و اجرایی خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با خط اعتباری 500 میلیون دلاری ایران و ونزوئلا نیز گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به کشور ونزوئلا موضوعاتی در خصوص افزایش همکاری‌ها بین دو کشور مطرح شد. کشور ونزوئلا به دلیل آنکه 90 درصد درآمدهای ارزی خود را از محل فروش نفت دریافت می‌کند با کاهش قیمت نفت با آسیب‌های زیادی روبرو شده که درصددیم با گسترش همکاری‌ها میان دو کشور حجم مشکلات این کشور را کاهش دهیم.

وی با اعلام اینکه دولت تصمیم گرفته یک خط اعتباری میان دو کشور ایران و ونزوئلا برقرار کند تصریح کرد: به دنبال این خط اعتباری بخشی از نیاز این کشور تامین و حتی بخشی از مطالبات شرکت‌های عمرانی نیز از محل این خط اعتباری وصول می‌شود.

وی افزود: چارچوب‌های این خط اعتباری تعیین شده حتی توافقنامه‌های نهایی نیز تنظیم گردیده است اما طرف ونزوئلا احساس کرده است که برای نهایی شدن این تصمیم احتیاج به زمان بیشتری جهت بررسی دارد به همین منظور قرار است بانک مرکزی ایران و وزارت اقتصاد و دارایی و شرکت نفت ونزوئلا تعاملات نهایی را انجام و این خط اعتباری را تصویب نمایند.

نعمت‌زاده در ادامه این نشست خبری به ارائه توضیحاتی در مورد یارانه تولید پرداخت و گفت: قرار بود از محل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها 30 درصد به بخش تولید اختصاص پیدا کند لکن با توجه به محدودیت‌هایی که دولت با آن روبرو شد نتوانستیم تمام این مبالغ را وصول کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت گذشته یک رقمی را برای تولید پیشنهاد کرد قبل از آنکه درآمدهای حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها را محاسبه کند اظهار داشت: این دولت نیز مجبور است روال گذشته را انجام دهد. در سال گذشته مجلس نیز مبلغی را برای حمایت از تولید تصویب کرد اما متاسفانه این مبالغ به بخش تولید اختصاص پیدا نکرد.

وزیر صنعت با اشاره به اینکه حتی دولت از بودجه‌های عمرانی برای پرداخت‌های یارانه‌های نقدی نیز برداشت کرده است، گفت: دولت در سال گذشته اولویت خود را به پرداخت یارانه سلامت داد که به همین منظور 4800 میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص پیدا کرد. در این شرایط چیزی ته کاسه نماند که به تولید داده شود. امسال هم مبالغی برای حمایت از صنعت در قالب یارانه تسهیلات و بخشی برای حمایت از صادرات غیر نفتی پیش بینی شده است که در حال حاضر 50 میلیارد تومان آن برای صادرات غیر نفتی وصول شده است.

وی اضافه کرد: البته سقف منابع دولت برای حمایت از صادرات غیر نفتی 200 میلیارد تومان است اما در حال حاضر دولت فقط 50 میلیارد تومان آن را ارائه کرده است.

وی با اعلام اینکه دولت برای حمایت از کارخانه‌های سیمان یارانه سوخت را به کارخانجاتی که به خط لوله گاز متصل نبودند پرداخت کرد، گفت: در استان سیستان و بلوچستان این موضوع برای کارخانجات سیمان بوجود آمد که در سال گذشته توانستیم 83 میلیارد تومان یارانه سوخت به آنها پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: برای بازسازی کارخانه قند دزفول نیز 10 میلیارد تومان یارانه دریافت کرده‌ایم اما در اینجا خواهش می‌کنم بحث یارانه تولید را نکنید دولت بیشتر از این نداشت که بدهد.

وی در رابطه با اختلاف آماری مرکز آمار و بانک مرکزی نیز افزود: رشد اقتصادی اعلامی از سوی بانک مرکزی مبنی بر حرکت اقتصاد کشور به سمت رونق است اما در حال حاضر ما نزدیک به 90 هزار واحد صنعتی داریم که برخی از آنها تعطیل شده‌اند اما به اعتقاد بنده رکود فعلا از بین رفته است.

وی در رابطه با اینکه استناد وزارت صنعت آمار بانک مرکزی یا مرکز آمار است، خاطر نشان کرد: من آمار 3 ماهه مرکز آمار را دیده‌ام اما آمار بانک مرکزی طی یک سال گذشته را مشاهده کرده و نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور مناسب بوده است البته یک اختلاف نظری میان مراکز آماری وجود دارد چرا که مبنای دو دستگاه متفاوت است.

نعمت‌زاده در خصوص چگونگی تسهیلات ارزی واحدهای کوچک که این روزها آنان را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است گفت: در حال حاضر 6500 صنعت تولیدی در کشور فعالیت می‌کنند که در این میان صنایع بزرگ نقش تولید محور دارند چرا که آنان نقش زیادی در افزایش اشتغال و حجم تولید در داخل کشور را انجام می‌دهند.

ادامه دارد...

۷ تیر ۱۳۹۴ ۱۲:۴۸
تعداد بازدید : ۵۳۳