فرانسه خود را برای ازسرگیری تجارت با ایران آماده می‌کند

فرانسه خود را برای ازسرگیری تجارت با ایران آماده می‌کند
رویترز طی گزارشی نوشت: فرانسه با این فرض که توافق هسته ای با تهران در آینده نزدیک منعقد خواهد شد، خود را برای از سرگیری قراردادهای مهم اقتصادی اش با ایران آماده می کند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از رویترز، فرانسه با این فرض که توافق هسته ای با تهران در آینده نزدیک منعقد خواهد شد، خود را برای از سر گیری قراردادهای مهم اقتصادی اش با ایران آماده می کند.

بر اساس این گزارش، حدود 100 شرکت فرانسوی، قصد دارند نمایندگان خود را در قالب هیئتی تجاری در ماه سپتامبر به ایران اعزام کنند.

در همین حال، یک دیپلمات فرانسوی گفت، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه قرار است مدت کوتاهی پس از امضای توافق هسته ای، به منظور عادی سازی روابط تهران- پاریس، به ایران سفر کند.

دیپلمات های فرانسوی با تجار دیدار کرده و به آنها گفته اند، برای آماده سازی جهت احیای روابط اقتصادی «وقتی برای تلف کردن وجود ندارد.»

گزارش رویترز حاکی است، حجم مبادلات تجاری ایران و فرانسه در سال 2011، به بیش از 3.4 میلیارد دلار رسید، اما این رقم پس از تشدید تحریم ها در سال 2013 به 556 میلیون دلار کاهش یافت.

یک مقام ارشد فرانسوی در این باره گفت: «همه دارند با هرس و طمع به ایران نگاه می کنند... آنجا یک بازار مهم است.»

اما مقامات فرانسوی خاطر نشان کردند که فرانسه همچنان سرمایه گذاری سنگین خود در رقبای منطقه ای ایران نظیر عربستان، مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس را حفظ خواهد کرد.

یک دیپلمات غربی در این باره گفت: «یک تصمیم استراتژیک در این باره اتخاذ شد مبنی بر اینکه در حالی که ایران در پی گسترش نفوذ خود در منطقه است، چه کسی می تواند با این کشور رویارویی کند... این عربستان و مصر هستند که می توانند مقابل ایران بایستند. این انتخابی است که ما انجام داده ایم.»

عباس احمد آخوندی، وزیر حمل و نقل ایران اخیرا روابط کشورش با فرانسه را یک رابطه «عشق و نفرت» خوانده بود.

وی در جریان کنفرانسی در پاریس گفته بود: «دیر یا زود مناقشه هسته ای حل خواهد شد و فرانسه باید اکنون در خصوص موضع خود تصمیم بگیرد... من اطمینان دارم که تجار واقع بینی بیشتری نسبت به سیاستمداران خواهند داشت.»

 

۹ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۱۵
تعداد بازدید : ۵۰۸