پیشرفت فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی از مرز ٧٧ درصد گذشت

پیشرفت فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی از مرز ٧٧ درصد گذشت
مجری فازهای ٢٢ تا ٢٤ میدان گازی پارس جنوبی از پیشرفت فیزیکی ٧٧,٢ درصدی این فاز تا به امروز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا فرهاد ایزدجو در گفتگو با خبرنگار، با تاکید بر این که محور فعالیتها در این فاز  پایان ساخت سکوهای دریایی است، گفت: هم اکنون در مجموع ساخت سکوهای این فاز به بیش از ٧٠ درصد رسیده و تلاش می شود تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده نخستین سکوی این فاز در دریا بارگیری و نصب شود.

وی افزود: هم اکنون یکی از خطوط لوله دریایی فازهای ٢٢ تا ٢٤ میدان گازی پارس جنوبی در مراحل نهایی به سر می برد و براساس برنامه ریزی صورت گرفته با اتصال این خط لوله به جکت مراحل تست آن بلافاصله انجام می شود.

مجری فازهای ٢٢ تا ٢٤ میدان مشترک پارس جنوبی با بیان این که عملیات حفاری چاههای این فاز به مرز ٦٣ درصد رسیده است، اظهار کرد: هم اکنون سه دکل حفاری به سرعت درحال فعالیت در این فاز هستند.

ایزدجو ادامه داد: تاکنون عملیات حفاری ١١ حلقه چاه در سکوی نخست فازهای ٢٢ تا ٢٤ میدان گازی مشترک پارس جنوبی به پایان رسیده و پیش بینی می شود ٨ حلقه چاه موجود در سکوی دوم این فاز نیز تا ماه آینده حفاری شود، البته تکمیل و آماده سازی این چاهها برای شروع تولید نیاز به متریال و تجهیزات خاص دارد.

به گزارش شانا، طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز ترش، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد، دو هزار و ٨٧٠ تن ال پی جی و دو هزار و ٧٤٠ تن اتان در حال انجام است.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته با به تولید رسیدن فازهای اولویت دوم میدان گازی پارس جنوبی طی سه سال آیند، تولید گاز ایران از این میدان مشترک به بیش از ٨٠٠ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. در سال گذشته ٩٢ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی تولید شده که پیش بینی می شود با بهره برداری از ٥ فاز جدید این میزان امسال از ١٠٠ میلیارد مترمکعب فراتر رود.

طبق قراردادهای بسته شده با شرکتهای ایرانی و خارجی در پارس جنوبی باید ٤٣ میلیارد دلار منابع مالی برای توسعه این میدان مشترک هزینه شود که تاکنون در مجموع برای توسعه فازهای گازی این میدان مشترک حدود ٣٤ میلیارد دلار پرداخت شده است. از ابتدای بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی تا شهریورماه سال ١٣٩٣ ایران بیش از ٦٩٦ هزار و ٦٠٢ میلیون مترمکعب گاز از این میدان برداشت کرده که از این میزان، ١٠٢ هزار و ٣٦٩ میلیون مترمکعب آن مربوط به سال گذشته بوده است.

وزارت نفت ایران در سال ٩٣ همه تلاش خود را به کار بست تا دست کم ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز از این میدان بیشتر برداشت کند تا بتواند برنامه ریزیهای مدون خود را در خصوص تامین سوخت زمستانی و نیز صرفه جویی سوخت مایع در نیروگاهها و صنایع پر مصرف جامه عمل بپوشاند.

۹ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۴۸۹