اتحادیه اوپکس: حمل ال.پی.جی مشکل توسعه صادرات است/ وزارت نفت: ناوگان را افزایش دادیم

اتحادیه اوپکس: حمل ال.پی.جی مشکل توسعه صادرات است/ وزارت نفت: ناوگان را افزایش دادیم

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از پایگاه خبری تحلیلی اخبار نفت، در حالی که بخش خصوصی نفت ایران با انتقاد از وضعیت انتقال گاز مایع، این موضوع را از موانع توسعه صادرات این محصول به بازارهای جدید اعلام کرده است، وزارت نفت اخیرا ابا ارایه تسهیلات برای شرکت ملی نفتکش و شرکت های بخش خصوصی، ناوگان حمل ال.پی.جی کشور را تقویت کرده و تعدادی کشتی حمل گاز مایع را خریداری و به کار گرفته است.

با توجه به توسعه فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تولید گاز مایع (ال.پی.جی)کشور افزایش قابل توجهی یافته، اما به دلیل محدودیت ناوگان حمل و نقل دریایی، امکان صادرات همه محموله های ال.پی.جی به بازارهای هدف وجود نداشت و در نتیجه برخی محموله های ال.پی.جی سوزانده شده و یا استفاده های غیرصادراتی از آنها می شد.

در حال حاضر، برای ال.پی.جی ایران، مشتری فراوانی در آسیا، اروپا و آفریقا وجود دارد، اما محدودیت در انتقال این فرآورده، مانعی عمده بر سر راه صادرات آن به شمار می رود.

پیش از این، حسن خسروجردی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، گاز و پتروشیمی اظهار داشته بود: ناوگان مورد نیاز صادرات ال.پی.جی در حال حاضر به میزان کافی وجود ندارد و در صورت رفع این کمبود، میزان صادرات افزایش بیشتری خواهد یافت.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، گاز و پتروشیمی تصریح کرده بود: برای ال.پی.جی ایران، مشتری فراوانی در آسیا، اروپا و آفریقا وجود دارد، اما در حمل آن محدودیت داریم.

اما وزارت نفت اخیرا از طریق فراهم کردن تسهیلات برای شرکت ملی نفتکش و شرکت های بخش خصوصی، ناوگان حمل ال.پی.جی کشور را تقویت کرده و تعدادی کشتی حمل گاز مایع را خریداری و به کار گرفته است.

محمد سوری مشاور وزیر نفت در امور راهبردی وزارت نفت در این خصوص می گوید: در سالهای گذشته بدلیل کمبود کشتی نمی توانستیم بخشی از محصولات پتروشیمی و ال.پی.جی را صادر کنیم، اما در کمتر از دو سال گذشته با خرید ١۵ فروند کشتی و پیوستن آن به ناوگان دریایی کشور، امکان صادرات این محصولات تسهیل شده است.

وی با بیان اینکه پیش از خرید این کشتی ها کمتر از هشت فروند کشتی برای حمل و نقل ال.پی.جی و محصولات پتروشیمی وجود داشت، افزود: با اضافه شدن ١۵ کشتی یاد شده امیدواریم صادرات این محصولات افزایش پیدا کند، اگرچه در این زمینه همچنان کمبودهای وجود دارد.

مشاور وزیر نفت در امور راهبردی وزارت نفت درباره این که این تعداد کشتی از سوی چه بخشی خریداری شده، گفت: پنج کشتی از سوی شرکت ملی نفتکش خریداری شده که یکی از آنها از گذشته سفارش داده شده بود و اکنون تحویل و بقیه کشتی ها نیز از سوی بخش خصوصی تامین شده است.

وی افزود: با ورود این تعداد کشتی ظرفیت حمل گاز مایع افزایش قابل ملاحظه ای یافته و محدودیت های صادرات و حمل و نقل دریایی گاز مایع به حداقل رسیده است.

۱۰ تیر ۱۳۹۴ ۰۹:۰۳
تعداد بازدید : ۶۷۰