گلوب اند میل گزارش داد:سود و زیان ایران در بستن فوری شیرهای نفت خود به اروپا

گلوب اند میل گزارش داد:سود و زیان ایران در بستن فوری شیرهای نفت خود به اروپا
روزنامه انگلیسی گلوب اند میل طی تحلیلی با اشاره به طرح تحریم فوری صادرات نفت ایران به اروپا در مجلس تصریح کرد این اقدام در کوتاه مدت برای ایران منافعی دارد اما در بلندمدت به نفع ایران نیست.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس گلوب اند میل طی گزارشی با اشاره به تلاش برخی نمایندگان مجلس ایران برای تصویب طرح تحریم فوری صادرات نفت به اروپا مدعی شد این اقدام به نفع ایران نیست.
بر اساس این گزارش عملی شدن این تهدید و توقف صادرات نفت ایران به اروپا پیش از ماه جولای، موعد تعیین شده برای تحریم نفتی این کشور از سوی اروپا، هیچ برنده ای نخواهد داشت. ممکن است جمهوری اسلامی برخی منافع را در کوتاه مدت به دست آورد، اما فارغ از تبعات سیاسی این اقدام، خطرات مالی این حرکت به مراتب بیش از منافع آن خواهد بود.
در عین حال بر اساس برآوردهای بانک بارکلی کپیتال، در صورت اجرایی شدن تحریم های نفتی اروپا قیمتهای نفت افزایش خواهد یافت و احتمالا بهای نفت برنت به بیش از 130 دلار در هر بشکه خواهد رسید. این در شرایطی خواهد بود که چین و هند با خرید نفت بیشتر از ایران اقدام به پر کردن ذخائر استراتژیک خود  خواهند کرد و بعلاوه واردات خود از سایر تولید کنندگان بزرگ نفت نظیر عربستان را برای حفظ روابط بلند مدت خود ادامه خواهند داد.
بر اساس این گزارش در صورت اقدام پیش دستانه ایران و توقف صدور روزانه 450 هزار بشکه نفت به اروپا پیش از اینکه اروپا فرصت کافی برای جایگزین نمودن سایر تولید کنندگان با ایران را بیابد، احتمالا بازار را با آشفتگی و نوسان روبرو خواهد کرد و قیمت ها را به بیش از میزان پیش بینی شده خواهد رساند.
جان هال، از تحلیلگران مستقل بازار انرژی معتقد است، تدبیر منطقی برای یافت جایگزین مناسب برای نفت ایران احتمالا برای برخی از خریداران زمان خواهد برد. به همین دلیل است که اتحادیه اروپا به اعضای خود 6 ماه تا آغاز تحریم ها فرصت داده است.
در این شرایط حتی اگر ایران مابقی نفت خود را با تخفیف به مشتریان آسیایی اش بفروشد، قیمت های بالاتر نفت نقش یک ضربه گیر مناسب را برای ایران ایفا خواهد کرد. صندوق بین الملل پول پیش بینی کرده که در صورت ادامه میزان فعلی صادرات این کشور، نیاز ایران به درآمدهای نفتی برای برقراری موازنه در بودجه این کشور، کمتر از 90 دلار در هر بشکه خواهد بود. اما هرگونه جهش عمده در بهای جهانی نفت احتمالا آژانس بین المللی انرژی را ترغیب خواهد کرد تا برای دومین بار در کمتر از یک سال گذشته اقدام به تزریق نفت به بازارهای جهانی کند. در این وضعیت احتمالا عربستان نیز حجم صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد.
بنابراین، این خطر که بازار جهانی نفت از وضعیت موازنه به وضعیت مازاد عرضه تغییر کند، تنها به این دلیل که ایران قادر نیست میزان تولید نفت خود را کاهش دهد، وجود خواهد داشت. حدود 60 درصد درآمدهای دولت ایران از طریق فروش نفت به دست می آید و به همین دلیل اقتصاد ایران به شدت به ادامه صادرات نفت وابسته است. در صورت پیش دستی ایران در تحریم اروپا، پیش از اینکه تحریم های اروپا آغاز شود، ایران خود، تحریم خود را آغاز خواهد کرد و با به وجود آمدن مازاد عرضه در بازار، و سخت تر شدن پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران، این کشور دیگر لزوما جذاب ترین عرضه کننده نفت نخواهد بود و از سوی دیگر، مشکلات سیاسی پیش آمده برای خریداران نفت ایران، آنها را تشویق خواهد کرد تا در این کشمکش دو سویه، در طرف غرب بایستند.
۸ بهمن ۱۳۹۰ ۱۴:۳۱
فارس |
تعداد بازدید : ۳,۲۷۰