مهرعلیزاده عنوان کرد بیکاران بدهکار ثمره وام‌های بی‌منطق دولت قبل است

مهرعلیزاده عنوان کرد بیکاران بدهکار ثمره وام‌های بی‌منطق دولت قبل است
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از شیوه اعطای وام‌ برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در دولت قبل اظهار کرد: حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط باید در زمان‌بندی مشخص و در فضای کارشناسی انجام شود، چراکه در دولت قبل عده‌ای با پس ندادن بدهی‌های خود باعث بی اعتمادی بانک‌ها شدند.
به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به نقل از ایسنا، محسن مهرعلیزاده درباره‌ صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ضرورت حمایت بانک‌ها از بنگاه‌های کوچک عنوان کرد: در شرایط فعلی در بخش سرمایه‌گذاری‌های کلان و بزرگ به دلایل خاص، تمایل به سرمایه‌گذاری زیاد نیست.

وی یادآور شد: در دولت نهم و دهم وقتی طرح حمایت از راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک دنبال می‌شد این موضوع را عنوان کردیم که روش اجرای این کار درست نیست. این‌که چشمانتان را ببندید و به هر کسی که از راه رسید وام دهید، درست نیست. چراکه این وام‌ها به تدریج به وضعیتی تبدیل می‌شوند که باعث بیکاری عده‌ای خواهد شد و در آینده‌ طولانی‌تر با افراد بیکار بدهکار مواجه می‌شویم.

مهر علیزاده عنوان کرد: متاسفانه شرایط همین‌گونه پیش رفت و میلیارد‌ها پول صرف این اقدام شد و عده‌ای وام‌هایی از بانک‌ها دریافت کردند و با برنگرداندن این وام‌ها باعث بی‌اعتمادی بانک‌ها شدند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در عین حال به حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از سوی بانک‌ها در شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: به هر حال این مسائل دلیل نمی‌شود که امروز از بنگاه‌های کوچک حمایت نشود، چراکه می‌توان این حمایت را با روشی منطقی انجام داد و به عنوان یک ضرورت به آن نگاه نکرد.

وی افزود: این کار در اصل خود درست بود و در روش اجرا، اشتباهاتی داشته است. من با صحبت وزیر صنعت موافق هستم؛ بانک‌ها باید بدون شرط نسبت به طرح‌هایی که واقعا به اشتغال‌زایی می‌انجامند اقدام کنند. البته این حمایت باید براساس زمان‌بندی مشخص و در فضای کارشناسی صحیح انجام شود تا وام‌ها به شکلی درست در اختیار مردم قرار گیرد و به اشتغال‌زایی کمک کند.

مهرعلیزاده ادامه داد: اینکه بانک‌ها به جرم اینکه عده‌ای در گذشته پولی را گرفته اند و باز نگرداده‌اند بخواهند امروز حمایت لازم را انجام ندهند دلیل منطقی نیست؛ هرچند در همان زمان هم مشخص بود این پول‌ها برگردانده نمی‌شوند و بانک‌ها این موضوع را می‌دانستند و به الزام دولت، این وام‌ها را پرداخت کردند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره‌ نقش اتاق بازرگانی در جهت حمایت از بنگاه‌های کوچک اظهار کرد: مطمئنا اتاق بازرگانی می‌تواند در جهت کار کارشناسی این اقدام عمل کند. اینکه بنگاه‌های کوچک در چه زمینه‌هایی می‌توانند فعال باشند.

به گفته وی اتاق بازرگانی می‌تواند در جهت شناسایی بنگاه‌های کوچک اقدام کند و برای تقویت آنها گام بر دارد و در تعیین اولویت‌ها به دولت کمک کند.

مهرعلیزاده از دولت درخواست کرد که به این توان ارزشمند کارشناسی اتاق بازرگانی اعتبار قائل شود و حداکثر استفاده را داشته باشد. حتی عملیاتی کردن کار کارشناسی و شناسایی این واحد‌ها و اعطای وام به آنها را به اتاق‌های بازرگانی در تهران و شهرستان‌ها واگذار کند.
۱۰ تیر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۶
تعداد بازدید : ۵۳۵