قیمت جهانی نفت در نیمه نخست 2015 بیش از 11 درصد افزایش یافت

قیمت جهانی نفت در نیمه نخست 2015 بیش از 11 درصد افزایش یافت
پایگاه خبری مارکت واچ آمریکا اعلام کرد، قیمت های آتی نفت در نیمه نخست سال 2015 افزایش چشمگیری را تجربه کردند. پایان این دوره، مصادف بود با ضرب الاجل توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران که در نهایت یک هفته تمدید شد.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از پایگاه خبری یادشده، بازارهای نهایی همچنان نگران و عصبی هستند، زیرا وزرای دارایی منطه یورو، آخرین پیش نویس درخواستی یونان در مورد تمدید برنامه نجات این کشور را رد کردند اما گفتند، تقاضای یک برنامه نجات جدید را در مدنظر قرار خواهند داد. 

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در پایان معاملات دیروز (سه شنبه) بازار نایمکس نیویورک دو درصد کاهش یافت و به 59.47 دلار در هر بشکه رسید. قیمت این نفت در چهار روز گذشته بیش از 4 درصد کاهش پیدا کرده است. قیمت نفت خام آمریکا که در ماه ژوئن در حدود 1.4 درصد کاهش پیدا کرده از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون 11.6 درصد افزایش داشته است. 

قیمت نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اوت (مرداد) در پایان معاملات بازار آیس فیوچرز اروپا واقع در لندن 2.6 درصد افزایش یافت و به 63.59 دلار در هر بشکه رسید. قیمت این نفت نیز از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تقریبا 11 درصد بالا رفته است.

انتظار می رفت ایران و قدرت های جهانی دیروز به توافق نهایی در مورد برنامه هسته ای این کشور دست پیدا کنند، توافقی که به محض لغو تحریم ها، تهران می تواند یک میلیون بشکه دیگر به تولید و صادرات خود اضافه کند. لیکن وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، طرفین، ضرب الاجل 30 ژوئن (9 تیر) را تا 7 ژوییه (16 تیر) تمدید کردند.

ریچارد هستینگس استراتژیست کلان شرکت سرمایه گذاری گلوبال هانتر گفت: بعید است ایران بتواند بازارهای نفت را تکان دهد و مازاد عرضه را بدتر کند زیرا به دلیل مازاد عرضه، تقاضای جهانی نفت از قبل تامین شده و تقاضا برای نفت این کشور خیلی کم است.

اما هنوز بسیاری از تحلیلگران ابراز نگرانی کرده اند که اگر تحریم ها لغو شوند، ایران خواهد توانست میلیون ها بشکه نفت به بازارهای جهانی صادر کند.

تحلیلگران شرکت سرمایه گذاری بین المللی پی.ویوام آمریکا اعلام کردند، بازرگانان نفت همچنین وضعیت اقتصادی یونان را رصد می کنند. در صورت سرایت بحران بدهی یونان، اقتصادهای دیگری مانند اسپانیا، ایتالیا و پرتغال نیز دچار وضعیت مشابهی خواهند شد. به اعتقاد آنها، این وضعیت روی تقاضای نفت تاثیر گذارده و موجب کاهش بیشتر قیمت های نفت خواهد شد. 
۱۰ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۰۵
تعداد بازدید : ۵۰۹