تغییر زمین بازی تجارت خارجی ایران

تغییر زمین بازی تجارت خارجی ایران
تغییر در چهره شرکای تجاری ایران کم کم دارد خود را نشان می‌دهد. این را آمارهای گمرک می‌گویند. اشتیاق اروپایی‌ها برای مراوده تجاری با ایران بیشتر و چهره شرکای آسیایی در این میان، رنگ باخته است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار تابناک اقتصادی، شمارش معکوس برای روشن شدن نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ آغاز شده است. هنوز توافقی جامع حاصل نشده است، کار به جایی رسیده که تغییر در چهره شرکای تجاری ایران کم کم دارد خود را در آمارهای گمرک نشان می‌دهد. 

آمارها همچنین این را هم گواهی می‌دهند که اشتیاق اروپایی‌ها برای مراوده تجاری با ایران بیشتر و بیشتر شده و چهره شرکای آسیایی نیز در این میان رنگ باخته است، آنها منتظرند تا توافقی حاصل شود و استراتژی جدید خود برای بازار ایران را رونمایی کنند اما قطعا دلواپس روزهایی هستند که دیگر سهم گذشته را در بازار ایران نداشته باشند.

در این میان آمارهای گمرک از تجارت خارجی ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری هم این را به خوبی نشان می‌دهد که اروپایی‌ها، گوی سبقت را از آسیایی‌ها دارند می‌ربایند و حتی برخی از آنها، به جرگه ده شریک اول تجاری ایران پیوسته‌اند. 

آمارهای رسمی کشور در عرصه تجارت خارجی به خوبی این را نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی کشور، رو به افزایش است، در مواردی هم حتی واردات از صادرات پیشی گرفته است و این نشان از اشتیاق کالاهای تولیدی دنیا برای ورود به ایران دارد. بر این اساس، حجم تجارت خارجی کشور به ۲۱ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار رسیده است که ده میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار آن را صادرات ایران به دنیا و ۱۰ میلیارد و ۳۴۷ میلیون لار آن را واردات از سایر کشورهای دنیا به ایران در بر می‌گیرد.

این اعداد و ارقام گویای این هستند که در بهار امسال، کارنامه تجارت خارجی ایران به گونه‌ای بهاری رقم خورده و تراز بازرگانی ایران مثبت و حجم کالاهای صادراتی بیش از واردات بوده است که این امر به خوبی تلاش بیشتر صادرکنندگان و البته اشتیاق بیشتر کشورهای دنیا را برای مراوده تجاری با ایران نشان می‌دهد. البته با وجود کاهش ۳۲ درصد صادرات میعانات گازی، اما باز هم، این صادرات همچنان ارزش بالایی در مجموع صادرات ایران دارد. 


در این میان، مروری بر اقلام وارداتی به ایران هم این را به خوبی نمایان می سازد که آسیایی‌ها همچنان بزرگترین خریداران کالاهای ایرانی به شمار می‌روند، اگرچه اروپایی‌ها هم یکی یکی دارند به فهرست خریداران کالاهای ایرانی اضافه می شوند؛ به نحوی که همچنان چین، شریک اول صادراتی ایران به شمار می‌رود و در مقابل، ایتالیا هم با ورود خود به جرگه ده واردکننده عمده کالا از ایران، چهره شرکای تجاری ایران را تغییر داده است؛ اگرچه پیش‌بینی می‌شود که سایر بازارهای سنتی کالاهای ایرانی از جمله بازارهای اروپایی و حتی آمریکایی نیز منجر به تغییر بیشتر این چهره در ایران پس از تحریم شوند.

البته مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: امارهای تجارت خارجی ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری، تغییراتی در شرکای تجاری را تجربه کرده است، به خصوص پس از بیانیه لوزان، هیات های تجاری و سرمایه‌گذاری مختلفی به ایران آمده‌اند تا برای گسترش مذاکرات و مراودات تجاری با ایران، مذاکره کنند.

وی می‌افزاید: البته کشورهای اروپایی بیش از سایر کشورها مشتاق به ورود به بازار ایران هستند، چراکه آنها عطشی حداقل ۴ ساله را در دوران تحریم ایران داشته‌اند و به هرحال، خواستار آن هستند که با ایران به عنوان یک شریک قدیمی خود، مراوده تجاری داشته باشند، برخی از این کشورها همچنان تلاش می‌کنند که بازار ایران را برای پس از تحریم بشناسند و برای آن برنامه‌ریزی کنند. اروپایی‌ها نمی‌خواهند فرصت بازار ایران را از دست بدهند.


خسروتاج معتقد است با برداشته شدن تحریم‌ها شرکای تجاری ایران نیز تغییر خواهند کرد؛ به نحوی که فضای جهانی برای تجارت با ایران مهیاتر می‌شود. این به نفع ایران و شرکای تجاری‌اش است. 


در این میان کارشناسان معتقدند در ایران پس از تحریم،  صادرات ایران که در شرایط تحریم، به شرق آسیا متمرکز شده بود، به سمت اروپا گرایش بیشتری پیدا می کند.  ‌


به طور قطع با توجه به مذاکرات انجام شده کشور‌های مقصد صادراتی ایران تغییر می‌کند، زیرا همواره یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین شرکای تجاری ما اروپا بوده‌ است. 

بازار اصلی فرش، پسته، زعفران و پتروشیمی ایران همواره اروپا و امریکا بوده است اما این تحریم‌ها موجب شد که بازار صادراتی ما به شرق آسیا منتقل شود.

۱۳ تیر ۱۳۹۴ ۰۹:۵۸
تعداد بازدید : ۵۹۲