صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها ۲ برابر می‌شود

صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها ۲ برابر می‌شود
معاون وزیر نفت ایران گفت: اگر تحریم ها برداشته شود، صادرات نفت ایران از حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز فعلی به ۲.۳ میلیون بشکه خواهد رسید.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری تسنیم، یک مقام ارشد ایرانی گفت، تهران می خواهد پس از لغو تحریم ها صادرات نفت خود را دو برابر کند و در حال فشار آوردن بر دیگر اعضای اوپک  است تا در نظام سهمیه بندی این سازمان تجدید نظر کنند.
منصور معظمی، معاون وزیر نفت ایران در امور برنامه ریزی و نظارت در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت: اگر تحریم ها برداشته شود، صادرات نفت ایران از حدود 1.2 میلیون بشکه در روز فعلی به 2.3 میلیون بشکه خواهد رسید.
وی افزود: «ما مثل یک خلبان در باند پرواز آماده بلند شدن از باند هستیم. این وضعیت کلی کشور در حال حاضر است.»
بر اساس اعلام وزارت نفت ایران و شرکت های خارجی، ایران قبلا  تماس هایی با خریداران سابق نفت ایران در اتحادیه اروپا نظیر گروه ویتول، شرکت هایی همچون رویال داچ شل، توتال  و انی و حتی خریداران فعلی در آسیا برقرار کرده تا پس از لغو تحریم ها بتواند نفت بیشتری بفروشد یا سرمایه گذاری هایی را در میادین جدید خود جذب نماید.
قیمت نفت برنت در طی سال گذشته بیش از 45 درصد کاهش یافته و به حدود 61 دلار رسیده است و ممکن است با افزایش عرضه نفت ایران این رقم باز هم پایین تر بیاید.
معظمی گفت تصور نمی کند که قیمت نفت پایین بیاید، زیرا رشد اقتصاد جهانی تقاضا را بالا خواهد برد. وی افزود، پیش بینی ایران از قیمت نفت تا پایان سال 2015، در حال حاضر 70 دلار است.
وی در ادامه گفت، ایران در حال فشار بر اوپک برای بازگشت به سهمیه های کشوری تولید است. اوپک در سال 2011 این سیستم اختصاص سهمیه را کنار گذاشت، زیرا موجب اختلاف بین اعضا می شد و کشورهای عضو نیز دیگر به آن پایبند نبودند.
معظمی افزود: «مکانیزم آنها در حال حاضر درست نیست. اوپک باید به توانایی و ظرفیت قبلی خود برگردد.»
وزیر نفت ایران در نشست ماه ژوئن اوپک پیشنهاد بازگشت به سیستم تعیین سهمیه را مطرح کرد، اما همتای سعودی وی با رد این پیشنهاد گفت، اوپک تنها در صورتی به سیستم تعیین سهمیه باز خواهد گشت که این موضوع «کاملا ضروری» باشد، ضمن اینکه کاهش اخیر قیمت ها از چنین تصمیمی حمایت نمی کند.
۱۵ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۶۲۲