سخنگوی وزارت نفت:بازنده اصلی تحریم نفت ایران پالایشگاه‌های اروپا هستند

سخنگوی وزارت نفت:بازنده اصلی تحریم نفت ایران پالایشگاه‌های اروپا هستند
سخنگوی وزارت نفت با تاکید بر اینکه نفت ایران به‌دلیل ویژگی‌های خاص، مشتری‌های خود را دارد، بازنده اصلی تصمیم عجولانه تحریم نفت ایران را کشورهای اروپایی و صنعت پالایش نفت آنها دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت(MOP)، مهندس علیرضا نیکزاد با اشاره به اینکه مرحله نخست از این تصمیم، تبلیغاتی است و در گام دوم وارد مرحله اجرایی می‌شوند، اظهار کرد: اتحادیه اروپا فرصت شش ماهه‌ای را از مرحله تصمیم‌گیری تا مرحله اجرا برای برای بررسی بازار در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حتی در مرحله تبلیغاتی نیز متضرر اصلی کشورهای اروپایی هستند، توضیح داد: با گران‌شدن نفت‌خام، خسارت عمده به مردم کشورهای اروپایی وارد خواهد شد؛ بنابراین بهتر است مردم اروپا مراقب باشند دسیسه‌های آمریکا و سردمداران اروپایی را لبیک نگویند.

سخنگوی وزارت نفت با بیان اینکه نفت ایران مشتری‌های خاص خود را دارد زیرا از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل هم‌اکنون مشتری‌های زیادی برای نفت کشورمان وجود دارد. اگرچه در ماه‌های پیش با رصد بازار جهانی، مشتری‌های خاصی برای نفت کشورمان در نظر گرفته‌ایم.

به گفته وی نفت ایران در ماه‌های آینده نیز بدون مشکل فروش خواهد رفت و دراین بین پالایشگاه‌های اروپایی ضرر می‌کنند زیرا منبع مطمئن تامین نفت مورد نیازشان را از دست داده‌اند و به‌دنبال آن مشکلات زیادی برای پیدا کردن نفت متناسب با پالایشگاه‌هایشان ایجاد خواهد شد.

وی تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا را موجب هیچ‌گونه خللی در فروش نفت ایران ندانست و گفت: در حال حاضر 82 درصد نفت صادراتی ایران، به سایر کشورها صادر شده و مشتری خود را دارد و فقط 18 درصد نفت‌خام تولیدی کشورمان به اروپا صادر می‌شود. بنابراین تصمیم گرفته شده برای تحریم نفت ایران از جهتی به نفع کشورمان است زیرا با گران شدن قیمت نفت، نه تنها مشکلی در فروش نفت نخواهیم داشت، بلکه درآمد کشورمان بیشتر خواهد شد.

مهندس نیکزاد با بیان اینکه در نتیجه این تصمیم کشورهای نوظهور اقتصادی همچون هند، چین و بزریل نیز دچار مشکل خواهند شد، افزود: افزایش تورم جهانی به ضرر آنها رقم خواهد خورد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در این فرصت 6 ماهه، اتحادیه اروپا در این خصوص عقلانیت کرده و راه درست را انتخاب کنند.

۸ بهمن ۱۳۹۰ ۱۵:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۱۰۴