پیشنهاد نفت به بانک مرکزی: سود 35 درصدی برای اوراق مشارکت پارس جنوبی

پیشنهاد نفت به بانک مرکزی: سود 35 درصدی برای اوراق مشارکت پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به درخواست شرکت ملی نفت برای افزایش سود اوراق مشارکت طرحهای پارس جنوبی از آمادگی برای پرداخت سود 2 برابری به اوراق مشارکت ریالی خبر داد و گفت: توسعه پارس جنوبی حتی با سود 35 درصدی هم توجیه اقتصادی دارد.
 

موسی سوری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت انتشار اوراق مشارکت به منظور تامین منابع مالی طرح توسعه فازهای پارس جنوبی، گفت: اختصاص سود 17 درصد برای اوراق مشارکت طرحهای پارس جنوبی با توجه به بازگشت سرمایه پایین و سوآوری بالای این پروژه های گازی توجیه اقتصادی ندارد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه در حال حاضر شرکت ملی نفت حتی برای پرداخت سود 30 تا 35 درصدی برای اوراق مشارکت طرحهای پارس جنوبی آمادگی دارد، تصریح کرد: هر روز تاخیر در عدم برداشت بیشتر گاز طبیعی و سایر محصولات گازی در پارس جنوبی یک زیان و عدم النفع ملی را به همراه دارد.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه توسعه پارس جنوبی حتی با سود 35 درصدی برای اوراق مشارکت ریالی بازهم دارای توجیه اقتصادی است، اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین مشکل در تکمیل و راه اندازی فازهای پارس جنوبی تامین خرید کالا و تجهیزات بوده که با اختصاص منابع مالی این مشکل به طور کامل مرتفع می‌شود.
 
وی خواستار افزایش سود اوراق مشارکت ریالی طرحهای پارس جنوبی توسط شورای پول و اعتبار شد و افزود: شرکت ملی نفت ایران با جذب 20 میلیارد دلار اعتبار می تواند تولید زودهنگام گاز را از تمامی طرحهای نیمه کاره پارس جنوبی آغاز کند.
 
سوری با یادآوری اینکه هم اکنون روزانه حدود 265 میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می شود، تاکید کرد: با تکمیل طرح توسعه فازهای پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به 750 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.
 
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه همچنین با توسعه جامع این میدان ظرفیت تولید میعانات گازی پارس جنوبی به میزان قابل توجه ای افزایش می یابد، تبیین کرد: افزایش نیم میلیارد متر مکعبی تولید گاز پارس جنوبی در گروی جذب 20 میلیارد دلار اعتبار جدید است.
 
به گفته این عضو هیئت مدیره سازمان منطقه ویزه اقتصادی انرژی پارس سرمایه گذاری 20 میلیارد دلار اعتبار در پارس جنوبی در مدت کوتاهی قابل بازگشت است و از این رو سرمایه گذاری در این بخش دارای توجیه اقتصادی بالایی است.
 
احمد قلعه بانی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه شرایطی که می‌خواهیم در اوراق مشارکت نفتی توسط بانک مرکزی لحاظ نمی‌شود، خواستار افزایش جذابیت اوراق مشارکت نفت و گاز شد و گفتع است: مردم از اوراق مشارکت نفتی سود بیشتری انتظار دارند.
 
مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هر ساله گنجاندن اوراق مشارکت در قالب قانون بودجه در دستور کار قرار داشته است، تصریح کرده است: اما شرایط عرضه و نحوه انتشار اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی تعیین می شود.
 
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرایطی که می خواهیم در انتشار اوراق مشارکت توسط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی لحاظ نمی شود، اظهار کرده است: با توجه به شرایط موجود نباید بر روی انتشار اوراق مشارکت طرحهای نفت و گاز برای سال سال 1391 حساب کنیم.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه شرایط انتشار اوراق مشارکت باید بهبود یابد، یادآور شده است: عدم افزایش جذابیت در انتشار اوراق مشارکت طرحهای نفت و گاز منجر به ایجاد مشکلاتی در تامین منابع مالی طرحهای اولویت دار صنعت نفت شده و حتی تاخیرهایی را به این پروژه‌ها تحمیل می کند.
 
به گزارش مهر، رستم قاسمی وزیر نفت هم پیشتر بارها تاکید کرده بود که به منظور تسریع در توسعه میادین مشترک نفت و گاز با اختصاص سود بیشتر به مردم ضمن تکمیل طرحهای اولویت دار نفت و گاز، مردم هم در این پروژها مشارکت بیشتری خواهند داشت.
 
شرکت ملی نفت ایران امسال قصد دارد حدود 16 میلیارد دلار در طرح توسعه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی سرمایه گذار کند که قرار است حدود 4 تا 5 میلیارد دلار از این منابع از محل فروش اوراق مشارکت ریالی تامین شود. 
۸ بهمن ۱۳۹۰ ۱۸:۰۴
مهر |
تعداد بازدید : ۱,۰۴۷