عضو هیات نمایندگان اتاق تهران پاسخ می‌دهد: پس از مذاکرات، تجارت ایران چه تغییراتی می‌کند؟

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران پاسخ می‌دهد: پس از مذاکرات، تجارت ایران چه تغییراتی می‌کند؟
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد چگونگی تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد ایران، از اثر خاص این موضوع بر برخی مسائل مهم تجاری، امور بانکی و همچنین کاهش نرخ ارز سخن گفت.
به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با سایت خبری تحلیلی اقتصادنیوز، با تاکید بر اینکه مذاکرات 1+5 و ایران به لحظات پایان خود نزدیک می‌شود اظهار کرد: «به طور قطع نتیجه مذاکرات بر روابط تجاری ایران تاثیر گسترده و چشمگیری خواهد داشت. اگر مذاکرات به نتیجه برسد، به تبع آن اتفاقاتی در تجارت ایران رخ می‌دهد که همگی آنها منجر به تسهیل در مراودات تجاری می‌شود.»

پورقاضی با اشاره به اینکه اولین تاثیر لغو تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات در امور بانکی است، بیان کرد: «با تسهیل در امور بانکی و لغو تحریم‌ها از بانک‌ها، نقل و انتقال پول آسان‌تر شده و این موضوع می‌تواند به گسترش تجارت به خصوص در بخش خصوصی کمک کند.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه با لغو تحریم‌ها محدودیت‌های صادراتی برداشته می‌شود بیان کرد: «با از بین رفتن محدودیت‌های صادراتی حجم وسیع‌تری از کالاهای ایرانی می‌تواند به تعداد بیشتری از کشورهای دنیا صادر شود. می‌توان امیدوار بود که از این پس نه‌تنها بازارهای شرق آسیا بلکه بازارهای اروپا و حتی آمریکا نیز برای کالاهای ایرانی در دسترس‌تر خواهند بود.»

پورقاضی با اشاره به کاهش صادرات نفت ایران گفت: «مدت‌هاست که شاهد کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی هستیم. لغو تحریم‌ها می‌تواند منجر به افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی و به عبارتی، کاهش صادرات نفت شود. این امر خود منجر به کاهش وابستگی اقتصاد ایران به نفت خواهد شد.»

او با بیان اینکه یقیناً با لغو تحریم‌ها درآمدهای ارزی ایران افزایش می‌یابد، عنوان‌ کرد: «همچنین کاهش قیمت ارز نیز از دیگر تبعات لغو تحریم‌ها خواهد بود. اما این موضوع باید در داخل کشور مدیریت شود. زیرا کاهش قیمت ارز، می‌تواند به صادرات آسیب‌ رساند. بنابراین برای مدیریت این موضوع باید هر چه سریع‌تر قیمت تمام‌شده کالای صادراتی کاهش یابد.»

به گفته این عضو هیات‌ نمایندگان اتاق تهران، پس از لغو تحریم‌ها بازار مملو از کالاهای خارجی خواهد شد. در چنین فضایی رقابت ایجاد و ذات رقابت منجر به تقویت بنگاه‌های تولیدی و تولیدکنندگان در داخل کشور می‌شود.
وی متذکر شد: «البته این موضوع بستگی زیادی به خود تولیدکنندگان دارد. اگر نتوانند با کالاهای خارجی رقابت کنند تولید داخل در معرض خطر قرار خواهد گرفت.»

او درباره تغییر در تعرفه‌ها و انعقاد قراردادهای متعدد ترجیحی با سایر کشورها گفت: «بهتر است که پیش از تغییر در نرخ تعرفه‌ها، نرخ ارز سامان داده شود. به عبارتی، متناسب با کاهش نرخ ارز در کشور که از نظر من می‌تواند به معنای افزایش ارزش پول ملی باشد، هزینه‌های داخلی و قیمت‌های تمام شده کاهش می‌یابد.»

پورقاضی در پایان گفت: «پس از آن افزایش تعداد تعرفه‌های ترجیحی به خصوص با کشورهای همسایه و کاهش تعرفه‌های وارداتی خود قدم‌های دیگری است که برای افزایش تجارت خارجی ایران می‌تواند موثر باشد.»
۲۰ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : ۵۱۷