شناسایی شیل های نفتی در منطقه کرمان و سمنان/تحکیم جایگاه ایران در جمع دارندگان ذخایرنامتعارف انرژی

شناسایی شیل های نفتی در منطقه کرمان و سمنان/تحکیم جایگاه ایران در جمع دارندگان ذخایرنامتعارف انرژی
اکتشافات اولیه در نزدیکی کرمان و جنوب سمنان، از وجود منابع احتمالی شیل های نفتی در این مناطق حکایت دارد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: سه تا چهار افق شیل های نفتی در نزدیکی کرمان و جنوب سمنان یافت شده اند که دارای نشانه های مواد ارگانیک هستند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این، وجود منابع شیلی در منطقه زاگرس و لرستان و در نزدیکی الگودرز، تایید شده بود.

این مقام ادامه داد: سازند گرو در لرستان دارای بیشترین منابع شیلی است و سازند کژدمی در منطقه گچساران نیز از ظرفیت خوبی برای ذخایر شیلی برخوردار است.

شناسایی و اکتشاف شیل های نفتی و گازی در ایران، هنوز در مراحل اولیه به سر می برد و برآورد دقیقی از حجم این ذخایر انجام نشده است.

وجود منابع عظیم ذخایر متعارف نفت و گاز در منطقه زاگرس و خلیج فارس، موجب شده که ایران، با تاخیری طولانی به سراغ شناسایی منابع شیلی برود.

هزینه تولید هر بشکه نفت خام از منابع متعارف خلیج فارس حدود 5 تا 10 دلار برآورد می شود، اما تولید هر بشکه نفت شیل، بین 40 تا 80 دلار هزینه دارد، بنابراین ایران برنامه جدی برای تولید نفت شیل ندارد و صرفا در پی اکتشاف و شناسایی این منابع در مناطق مختلف کشور است.

در سال های اخیر، آمریکا با سرمایه گذاری هنگفت در حوزه فناوری های شیل های نفتی و گازی، توانسته هزینه تولید را تاحد قابل توجهی کاهش دهد.

در حال حاضر آمریکا به لطف منابع شیلی توانسته بار دیگر خود را به عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ انرژی در جهان معرفی و جایگاه خود را تثبیت کند.

البته تداوم صنعت شیل های نفتی، نیاز به قیمت های بالای 60 دلار برای هر بشکه نفت خام دارد به طوری که کاهش قیمت نفت خام در یک سال اخیر، سرعت رشد منابع شیلی در آمریکا و سایر مناطق را کاهش داده است.
۲۰ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۳۰
تعداد بازدید : ۷۳۵