تولید کاتالیست بنزین یورو ٤، ٥ و ٦ در داخل کشور امکانپذیر شد

تولید کاتالیست بنزین یورو ٤، ٥ و ٦ در داخل کشور امکانپذیر شد
همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی پژوهشگران ایرانی موفق به تولید ٢٥ نوع کاتالیست از جمله کاتالیست تولید بنزین یورو ٤ شده و آمادگی دارند درصورت وجود سفارش، کاتالیستهای تولید بنزین یورو ٥ و یورو ٦ را نیز تولید کنند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، خط تولید انواع کاتالیستهای حاوی فلزات گرانبهای مورد نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی که با حمایت شرکت اسپک و سرمایه گذاری بخش خصوصی در شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا به بهره برداری رسیده است، مورد بازدید محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری، عباس کاظمی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هیئت همراه قرار گرفت.

توان تولید کاتالیست تولید بنزین یورو ٤، ٥ و ٦

بر پایه این گزارش در این مراسم ابتدا جلیل سبحانی، مدیرعامل شرکت اسپک به معرفی فعالیتهای R&D، تولیدی و خدمات پس از فروش از قبیل خدمات فنی، بارگذاری و تخلیه کاتالیست در شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا پرداخت و گفت: همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و استفاده حداکثری از توان و تولید داخلی، متخصصین و دانشمندان ایرانی با تکیه بر دانش فنی و تکنولوژی بومی و همکاری مراکز علمی و پژوهشی موفق به تولید ٢٥ نوع کاتالیست حاوی فلزات گرانبهای مصرفی صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی کشور از جمله کاتالیست تولید بنزین یورو ٤ که تاکنون در انحصار چند شرکت اروپایی و آمریکایی بوده است، شده و آمادگی دارند درصورت وجود سفارش، کاتالیستهای تولید بنزین یورو ٥ و یورو ٦ را نیز تولید کنند.

رقابت با شرکت‌های تراز اول اروپایی و آمریکایی در صورت حذف تحریم‌ها

در ادامه این بازدید عباس شعری مقدم در زمینه حرکت رو به جلوی بخش خصوصی و افزایش قابلیت رقابت با شرکت‌های تراز اول اروپایی و آمریکایی در صورت حذف تحریم‌ها پیشنهاداتی از قبیل همکاری و مشارکت با شرکتهای تولید کننده معتبر خارجی، افزایش سهم فروش با هدف توسعه بازارهای منطقه ای و قطع واردات و یا تخصیص تعرفه مناسب این کاتالیستها را مطرح کرد.

ایران دومین تولیدکننده کاتالیستهای حساس و پیچیده در جهان

همچنین عباس کاظمی نیز در حاشیه این بازدید ضمن تشکر از تولید داخلی کاتالیست‌های واحدهای ایزوم پالایشگاهی که قبلا" فقط توسط کشور آمریکا قابل تولید بود ،افزود: با تولید این کاتالیست در داخل، ایران به دومین تولیدکننده این کاتالیست حساس و پیچیده در جهان تبدیل شد.

 وی بر ضرورت توجه به بازارهای منطقه‌ای نظیر کشور عراق تاکید کرد و افزود: حمایت از شرکتهای داخلی باید در مرحله پس از تحریم ها نیز ادامه یابد .

تدوین رویکرد سند کاتالیست بر پایه تولید دانش فنی

محمدرضا مقدم هم در این بازدید ضمن تشکر از کارهای بزرگ و ملی که توسط شرکتهای داخلی از جمله شرکت اکسیرنوین فرآیند آسیا انجام شده افزود: رویکرد سند کاتالیست بر پایه تولید دانش فنی تدوین شده و هم اکنون موضوع تجاری سازی و حمایت از شرکت های تولید کننده قوی بایستی پیگیری شود و سند کاتالیست مجددا" با رویکرد جدید ساماندهی شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، وی همچنین بر برنامه ریزی جهت همکاری و مشارکت با تولید کنندگان معتبر خارجی به منظور صادرات محصولات تولیدی شرکت اکسیر به کشورهای منطقه خاورمیانه تاکید کرد.

۲۱ تیر ۱۳۹۴ ۰۹:۵۹
تعداد بازدید : ۵۷۶