استفاده از ظرفیت نهایی فاز ١٢ پارس جنوبی تا قبل از زمستان

استفاده از ظرفیت نهایی فاز ١٢ پارس جنوبی تا قبل از زمستان
فاز ١٢ پارس جنوبی تا قبل از زمستان ٩٤ با تکمیل فعالیتهای باقیمانده به صورت کامل به بهره بردار تحویل می شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا رسول فلاح نژاد، مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار با اشاره به افتتاح فاز ١٢ پارس جنوبی در اسفندماه ٩٣، گفت: بخشی از کارهای جانبی فاز ١٢ باقیمانده بود که هم اینک در حال تکمیل آن هستیم.

وی با بیان این‌که به مرور بخشهای باقی مانده از فاز ١٢ را به بهره‌بردار تحویل می‌دهیم، افزود: قطعا تا قبل از زمستان امسال (٩٤) فاز ١٢ را به بهره‌بردار تحویل داده و مرحله راه اندازی این فاز پارس جنوبی به پایان می رسد.

مجری فاز ١٢ پارس جنوبی با اشاره به انجام عملیات حفاری سه حلقه چاه این فاز، تصریح کرد: این عملیات تا یک ماه آینده تکمیل می‌شود. 

فلاح نژاد ادامه داد: با راه‌اندازی سه حلقه چاه باقیمانده در سکوی B فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه حدود هفت میلیون مترمکعب گاز به تولید این فاز اضافه می شود و در مجموع برداشت گاز از فاز ١٢ به بیش از ٢,٤ میلیارد فوت مکعب می‌رسد، البته گاز از فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی در پالایشگاه این فاز بنا بر نیاز کشور دریافت می‌شود.

به گزارش شانا، طراحی، مهندسی، تامین کالا، ساخت و راه‌اندازی فاز ١٢ به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است و بیش از ١٤٥ میلیون نفر- ساعت کار مستقیم در بخشهای مختلف این پروژه صورت گرفته است. همچنین فاز ١٢ بزرگترین پالایشگاه گازی را در کشور و منطقه خاورمیانه دارد. 

براساس این گزارش، میدان گازی فاز ١٢ واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود ٢٠٦ کیلومتر مربع است که گاز طبیعی خشک آن ٢١ تریلیون فوت مکعب برآورد می‌شود. تاسیسات فراساحل در حدود ١٥٠ کیلومتری نوار ساحل قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک ( ٦٥ کیلومتری شرق عسلویه ) قرار دارد. میعانات گازی جداشده در پالایشگاه پس از شیرین‌سازی توسط خط لوله زیردریایی و SBM صادر می‌شوند. همچنین امکان انتقال ٢ میلیارد فوت مکعب در روز گاز ترش به تاسیسات Iran LNG مجاور هم فراهم خواهد شد.

۲۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۲۱
تعداد بازدید : ۵۹۰