لحظه‌شماری پالایشگاه‌های اروپایی برای لغو تحریم نفتی ایران

لحظه‌شماری پالایشگاه‌های اروپایی برای لغو تحریم نفتی ایران
پالایشگاه‌های اروپایی با اشاره به اشتیاق خود برای بازگشت نفت ایران به بازار اروپا اعلام کردند پس از لغو تحریم‌ها خرید نفت این کشور را از سر می‌گیرند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، پالایشگاه‌های اروپایی آماده‌اند تا پس از لغو تحریم‌های ایران خرید نفت از این کشور را آغاز کنند.

شرکت پالایشگاهی ساراس ایتالیا اعلام کرد اگر تحریم‌ها برداشته شود از ایران نفت خواهد خرید. شرکت سپسای اسپانیا نیز تصریح کرد به‌طور قطع موضوع واردات نفت از ایران را مورد توجه قرار خواهد داد. شرکت هلنیک پترولیوم یونان نیز تأکید کرد بازگشت نفت ایران به بازار نکته مثبتی برای پالایشگاه‌ها خواهد بود.

یک سخنگوی شرکت یونانی موتور اویل هلاز نفت نیز با اشاره به تمایل شرکت متبوعش برای واردات نفت از ایران گفت: به‌محض این که نفت ایران در دسترس باشد ما مطمئناً خرید نفت از این کشور را آغاز خواهیم کرد.

لوکاس تریپلوپولوس افزود: «موتور اویل همواره شیفته نفت ایران بوده است».

بر اساس این گزارش سه کشور ایتالیا، اسپانیا و یونان خریداران اروپایی عمده نفت ایران تا پیش از وضع تحریم نفتی علیه این کشور بودند. این سه کشور در سال 2011 بالغ بر 456هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند.

یک تحلیلگر مؤسسه کی‌بی‌سی گفت: بازگشت نفت ایران به بازار نکته مثبتی برای پالایشگاه‌هایی است که به‌جای نفت ایران مجبور شده‌اند نفت گران اورال روسیه را خریداری کنند.

احسان الحق افزود: بازگشت نفت ایران به بازار رقابت میان نفتهای سنگین در اروپا را افزایش خواهد داد و باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

وی در ادامه گفت: اگر نفت ایران بازگردد ایرانی‌ها این امکان را دارند که نفت ارزان‌تری را نسبت به روسیه روانه بازار کنند و این مسئله وضعیت اقتصادی پالایشگاه‌های مدیترانه را بهبود خواهد بخشید.

شرکت‌های رپسول اسپانیا و انی ایتالیا از بیان موضع خود در مورد خرید نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها خودداری کردند.

۲۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۳۱
تعداد بازدید : ۵۴۹