لوله‌گذاری دریایی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی آغاز شد

لوله‌گذاری دریایی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی آغاز شد
به دنبال قرار گرفتن طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ میدان مشترک پارس جنوبی در شمار طرحهای دارای اولویت بهره‌برداری در سال جاری،‌ مراحل اصلی لوله گذاری دریایی این پروژه با حضور شرکتهای ایرانی آغاز شد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، علیرضا عبادی، سرپرست طرح توسعه فاز ٢٠ و ٢١ میدان گازی پارس جنوبی با اعلام این خبر، گفت: در طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ دو رشته خط لوله مستقل هر یک به طول ١٠٥ کیلومتر احداث خواهد شد که امکان انتقال و شیرین‌سازی گاز استخراجی از مخزن این میدان مشترک در حوزه خلیج فارس را به پالایشگاه واقع در بخش خشکی عسلویه فراهم خواهد کرد.

عبادی با اشاره به انجام تمهیدات فنی و پشتیبانی‌های لازم برای اجرای سریع این عملیات دریایی، افزود: طی چند روز گذشته تاکنون بیش از ٤٠ کیلومتر لوله‌گذاری دریایی در فاز ٢١ پارس جنوبی صورت گرفته است که در این میان برای نخستین بار، دستیابی به رکورد نصب و اجرای ١٧١ شاخه لوله زیردریایی در یک روز حاصل شده است.

وی عنوان کرد: بخشهایی از مراحل لوله‌گذاری فاز ٢٠ پارس جنوبی نیز پیش از این اجرا شده است که بر مبنای طراحی زمان‌بندی اجرای طرح، این بخش از حوزه فراساحل نیز پس از اتمام عملیات در فاز ٢١ از سوی شرکتهای ایرانی به اجرا خواهد رسید.

به گفته عبادی با توجه به برنامه‌ریزیهای انجام شده در تجهیز کالاها و آمادگی لازم در اجرای عملیات از سوی تیمهای عملیاتی و پیمانکاران حوزه فراساحل، پیشرفت مطلوبی در اجرای مستمر این بخش از عملیات دریایی وجود دارد.

سرپرست طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ درباره سکوهای دریایی این فاز نیز، گفت: مطابق برنامه‌ریزیهای انجام شده، ساخت دو سکوی تولیدی این پروژه گازی تا مهرماه امسال به پایان می‌رسد که در مرحله نخست، حمل و نصب سازه دریایی فاز ٢١ در دستور کار عملیاتی قرار دارد.

به گزارش شرکت نفت وگاز پارس، هدف از توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز تصفیه ‌شده برای مصارف داخلی، بازیافت سالیانه یک میلیون تن گاز اتان قابل مصرف در صنایع پتروشیمی، بازیافت سالیانه ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع مرغوب برای صادرات، تولید روزانه ٧٥٠٠٠ بشکه میعانات گازی گوگرد زدایی شده و تثبیت‌ شده برای صادرات، بازیافت روزانه ٤٠٠ تن گوگرد برای صادرات است. 
۲۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۴:۲۱
تعداد بازدید : ۵۴۹