افزایش ظرفیت پالایشگاه های جهان به 97 میلیون بشکه در روز تا پایان سال 2016

افزایش ظرفیت پالایشگاه های جهان به 97 میلیون بشکه در روز تا پایان سال 2016
ظرفیت پالایش نفت خام جهان تا پایان سال 2016 با رشد دو درصدی به 97 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، براساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، ظرفیت پالایش نفت خام جهان در هر یک از سالهای ٢٠١٥ و ٢٠١٦ روزانه یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه افزایش می یابد و مجموع آن به ٩٧ میلیون بشکه در روز می رسد که این نشان از رشد ٢ درصدی دارد.

این در حالی است که برخی پالایشگاهها قرار است در اروپا و آسیا تعطیل شود، اما این موضوع کمک خاصی به رشد افسار گسیخته ظرفیت پالایش در جهان نخواهد کرد. 

بنابر گزارش آژانس بین المللی انرژی، ظرفیت پالایش بیش از حد تقاضا پیش می رود حال آنکه بخشی از تقاضا از طریق گاز طبیعی و سوختهای زیستی تأمین می شود. 

این نهاد بین المللی همچنین پیش بینی کرد که انتظار می رود تقاضا برای فرآورده های نفتی از سال ٢٠١٧ به بعد کاهش یابد.

قیمت پایین نفت خام و بالای بنزین، گازوئیل و خوراک پتروشیمی ها در ٦ ماه گذشته سبب شده پالایشگران نفت خام سود زیادی به جیب بزنند. 

در این مدت شرکتهای نفتی نیز خود را عادت داده بودند تا با سود کمتر در بخش بالادستی به فعالیت های خود ادامه دهند. 

سود کلی برای شرکتهای بی پی انگلیس، شرکت انگلیسی - هلندی شل، اکسون موبیل آمریکا، توتال فرانسه و انی ایتالیا از تولید و تجارت فرآورده های نفتی در سه ماه نخست امسال ٦٠ درصد از مجموع درآمدهای آنها را شامل شد، در حالی که پارسال این مقدار تنها ١٨ درصد بود.

قیمت هر بشکه نفت خام از رقم ١١٥ دلار برای هر بشکه در سال ٢٠١٤ به نزدیک ٤٥ دلار در ژانویه امسال رسید، اما قیمت ها امسال تا حدودی بهبود یافت و هم اکنون به سطوح نزدیک به ٦٠ دلار رسیده است. 

قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی آمریکا در پایان معاملات روز جمعه (١٩ تیرماه)با چهار سنت کاهش به ٥٢ دلار و ٧٤ سنت برای هر بشکه رسید، همچنین قیمت نفت خام برنت دریای شمال با ١٢ سنت افزایش (٠,٢ رشد)، ٥٨ دلار و ٥٧ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس که به ٢٦ کشور صنعتی در زمینه انرژی مشاوره می دهد، اعلام کرده که دوران طلایی برای پالایشگران رو به پایان است. 

پالایشگاههای جدید امسال و سال آینده وارد مدار تولید می شوند، در حالی که واحدهای مجهزتری نسبت به پالایشگاههای کنونی در اختیار خواهند داشت که این امر سبب می شود رقابت میان پالایشگران افزایش یابد.

بنابر برآوردهای گزارش ماهانه آژانس بین الملی انرژی، در بازه زمانی سالهای ٢٠١٥ تا ٢٠١٦، ظرفیتهای جدید تولید پالایشگران بیش از حد نیاز خواهد بود که این موضوع سبب کاهش نرخ بهره گیری از ظرفیت پالایش و سبب می شود و حاشیه سود کنونی پالایشگاهها کاهش می یابد.

همچنین قرار است ظرفیتهای جدید پالایشی در ایالات متحده آمریکا فعال شود که شرکتهای پالایشی در آنها از تجهیزات تازه ای برای پالایش نفت خام تولیدی از ذخایر شیل بهره خواهند گرفت، همچنین شاهد افزایش ظرفیت پالایشی در چین خواهیم بود.
۲۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۴:۳۶
تعداد بازدید : ۵۸۵