یونان در منطقه یورو ماندنی شد

یونان در منطقه یورو ماندنی شد
پس از یک شب چانه زنی تا صبح در نشستی اضطراری، رهبران حوزه یورو روز دوشنبه برای شروع مذاکرات بر سر اعطای سومین بسته کمک مالی جهت حفظ یونان در حوزه یورو، با این کشور به توافق رسیدند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پس از یک شب چانه زنی تا صبح در نشستی اضطراری، رهبران حوزه یورو روز دوشنبه برای شروع مذاکرات بر سر اعطای سومین بسته کمک مالی جهت حفظ یونان در حوزه یورو، با این کشور به توافق رسیدند.
دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا در تویتر خود با اشاره به بسته کمک مالی «مکانیزم ثبات اروپایی» نوشت: «در نشست یورو  توافق با اتفاق آرا به دست آمد. همه آماده اند تا با انجام اصلاحات جدی و حمایت مالی وارد برنامه مکانیزم ثبات اروپایی شوند.»
اما شرایط سختگیرانه تحمیل شده از سوی وام دهندگان بین المللی به رهبری آلمان می تواند دولت چپگرای آلکسیس سیپراس را به سقوط بکشاند و موجب اعتراضات در یونان شود. حتی قبل از علنی شدن شرایط توافق، وزیر کار دولت سیپراس در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور این شرایط را رد کرده بود.
میرو کرار، نخست وزیر اسلوونی، در حساب تویتر خود نوشت: «ما توانستیم با نگه داشتن یونان در داخل حوزه یورو، اتحادمان را حفظ کنیم.»
مقامات اتحادیه اروپا گفتند، سیپراس در نهایت با درخواست ها برای جداسازی دارایی های دولت یونان جهت فروش و پرداخت بدهی های این کشور موافقت کرده است. شرایط این توافق هنوز کاملا اعلام نشده است.
سیپراس همچنین از اصرار بر عدم نقش آفرینی صندوق بین المللی پول در بسته مالی جدی 86 میلیارد یورویی (95.78 میلیارد دلاری) دست کشید.
اما پانوس اسکورلتیس، وزیر کار دولت یونان گفته، شرایط این توافق قابل دوام نیست و منجر به برگزاری انتخابات جدید در سال جاری در یونان خواهد شد. این نشان می دهد که سیپراس تا چه حد برای متقاعد کردن هم حزبی هایش در مورد این توافق با مشکل مواجه خواهد بود.
بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزرای دارایی اروپایی، 6 اقدامی که باید به تصویب پارلمان یونان برسد شامل اصلاحات در مالیات ها و میزان مقرری ها است که باید تا چهارشنبه شب تصویب شود و کل بسته نیز قبل از شروع گفت و گوها باید به تصویب پارلمان برسد.
۲۲ تیر ۱۳۹۴ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۵۳۷