امید به حصول توافق هسته ای، قیمت جهانی نفت را باز کاهش داد

امید به حصول توافق هسته ای، قیمت جهانی نفت را باز کاهش داد
خبرگزاری رویترز اعلام کرد، قیمت های نفت شب گذشته، در پایان معاملات روز دوشنبه بازارها، بیش از یک درصد کاهش یافت، زیرا آمریکا از حصول توافق هسته ای با تهران ناامید نشد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از گروه اقتصادی ایرنا، رویترز نوشت، توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران، می تواند صدها میلیون بشکه دیگر نفت به بازارها تزریق کند. بازار جهانی نفت مدت ها است با یک مازاد روزانه 2.6 میلیون بشکه ای روبرو است. 

کاهش تقریبا چهار درصدی قیمت بنزین نیز دیروز به افت قیمت نفت خام در بازارها کمک کرد.

این در حالی است که برنامه نجات 86 میلیارد یورویی یونان از سوی وام دهندگان بین المللی، تاثیر چندانی بر قیمت نفت نگذاشت، اگرچه بحران بدهی یونان یکی از مهمترین عواملی بود که در دو هفته اخیر موجب کاهش قیمت نفت در بازارها شد.

قیمت آتی نفت برنت دریای شمال که یک قیمت پایه جهانی برای نفت خام است، دیروز 1.5 درصد کاهش یافت و به 57.85 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام آمریکا نیز دیروز در پایان معاملات بازار نایمکس نیویورک با یک درصد کاهش به 52.20 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام در اوایل وقت دیروز، تقریبا دو دلار در هر بشکه کاهش یافت زیرا گمانه زنی ها از این قرار بود که ایران و قدرت های جهانی برای اعلام توافق هسته ای آماده شده اند.

تحریم ها موجب کاهش صادرات نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز شد، در حالی که پیش از تحریم ها و در سال 2011، ایران روزانه سه میلیون بشکه در روز نفت صادر می کرد.

اگرچه تحلیلگران معتقدند، بازگشت صادرات نفت ایران به سطح پیش از تحریم، تا قبل از سال 2016 امکان پذیر نیست، اما احتمال می رود به محض لغو تحریم ها، صادرات نفت این کشور در حدود 200 هزار بشکه در روز افزایش یابد. 

جان کیدف شریک صندوق سرمایه گذاری اگین کپیتال در نیویورک گفت: توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران موجب طولانی تر شدن دوره اشباع بازارهای نفت می شود. 



** پیش بینی کاهش قیمت های نفت

وضعیت مازاد عرضه نفت در بازارها سبب شده تاکنون چندین بانک بین المللی پیش بینی کنند که قیمت های آتی نفت در کوتاه مدت کاهش خواهد یافت.

بانک مریل لینچ آمریکا نیز اعلام کرد، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت این کشور بزودی به کمتر از 50دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت. هدف آمریکا این بود که در سه ماهه سوم سال 2015 قیمت نفت خام آمریکا در سطح 50 دلار در هر بشکه باشد.

بانک کامرز آلمان نیز اعلام کرد، احتمال کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به کمتر از 55 دلار در هر بشکه و کاهش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به کمتر از 50 دلار در هر بشکه وجود دارد.
۲۳ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۴۵
تعداد بازدید : ۵۳۷