تقاضای نفت اوپک افزایش می‌یابد

تقاضای نفت اوپک افزایش می‌یابد
اوپک اعلام کرد بازار جهانی نفت احتمالا سال آینده تعادل بیشتری خواهد داشت، چرا که چین و کشورهای در حال توسعه مصرف نفت خود را افزایش می‌دهند و عرضه نفت شیل آمریکای شمالی و دیگر مناطق با روند کندتری رشد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در سال 2016 روزانه یک میلیون و 340 هزار بشکه افزایش پیدا کند که از رشد روزانه یک میلیون و 280 هزار بشکه‌ای در سال جاری بیشتر است.

اوپک اعلام کرد: رشد تقاضای جهانی نفت همچنین از رشد عرضه نفت کشورهای خارج از اوپک و نفت‌های فوق سبک نظیر میعانات گازی بیشتر است و تقاضا برای نفت اوپک را افزایش خواهد داد.

در این گزارش آمده است: این امر بیانگر یک بهبود به سمت یک بازار متعادل‌تر است.

اوپک خاطرنشان کرد: انتظار دارد تقاضای نفت این سازمان در سال 2016 روزانه 860 هزار بشکه افزایش پیدا کند و به 30 میلیون و 700 هزار بشکه در روز برسد، اما این سازمان برآورد خود درباره تقاضای نفت این سازمان در سال جاری را روزانه 100 هزار بشکه کاهش داد و به 29 میلیون و 210 هزار بشکه در روز رساند.

عرضه نفت تولید‌کنندگان خارج از اوپک انتظار می‌رود که در سال 2016 تنها 300 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند که نسبت به رشد روزانه 860 هزار بشکه‌ای در سال جاری کاهش شدیدی نشان می‌دهد.

تولید نفت آمریکا که در پنج سال گذشته به مدد توسعه منابع عظیم نفت شیل افزایش سریعی داشته است، انتظار می‌رود که رشد کندتری در سال 2016 داشته باشد.

در گزارش اوپک آمده است: مجموع تولید نفت آمریکا انتظار می‌رود که روزانه 330 هزار بشکه افزایش پیدا کند که صرفا یک سوم رشد روزانه 930 هزار بشکه‌ای پیش‌بینی شده در سال جاری است.

عرضه نفت جهان در سال جاری بسیار سریع‌تر از میزان تقاضا رشد داشته که تا حدودی به دلیل تصمیمات اوپک است، چرا که اعضای اصلی آن در خاورمیانه سعی دارد سهم بازار خود را افزایش دهند.

عربستان به‌ طور مشخص تولید نفت خود را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده است.

اوپک براساس آمار منابع ثانویه برآورد می‌کند که عرضه نفت این سازمان در ماه ژوئن روزانه 283 هزار بشکه افزایش داشته و به 31 میلیون و 380 بشکه در روز برسد که عمدتا به دلیل افزایش عرضه از سوی عراق، عربستان و نیجریه است.

این سازمان افزود: عربستان اعلام کرده که ماه گذشته روزانه 10 میلیون و 560 هزار بشکه نفت تولید کرده که نسبت به ماه می روزانه 231 هزار بشکه افزایش یافته است.

۲۳ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۵۵۵