افزایش تولید نفت عربستان، همزمان با روند کاهشی قیمت در بازارهای جهانی

افزایش تولید نفت عربستان، همزمان با روند کاهشی قیمت در بازارهای جهانی
عربستان بدون توجه به روند کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی، تولید نفت خود در ماه ژوئن را 230 هزار بشکه افزایش داد و به ١٠ میلیون و ٥٦٤ هزار بشکه در روز رساند.
به گزارش ایرنا از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، براساس گزارش این سازمان، میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سبد نفتی اوپک را برای ماه ژوئن ٥٩ دلار و ٨٦ سنت برای هر بشکه بوده است.

این در حالی است که قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه مه، ٦١ دلار و ٣٨ سنت برای هر بشکه بود.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در بازه زمانی ژانویه - ژوئن سال ٢٠١٥ میلادی ٥٤ دلار و ١٧ سنت برای هر بشکه بوده، در حالی که این رقم در کل سال ٢٠١٥، ١٠٥ دلار و ١٧ سنت برای هر بشکه بود. 

میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در ماه ژوئن با یک دلار و ٩٥ سنت کاهش نسبت به رقم ٦٢ دلار و ١٦ سنتی ماه مه، به ٦٠ دلار و ٢١ سنت برای هر بشکه رسید.

برپایه تازه ترین برآورد ماهانه اوپک، میانگین نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ماه ژوئن با ٢ دلار و ٦٣ سنت کاهش به ٦١ دلار و ٦٩ سنت برای هر بشکه رسید، این رقم در ماه مه ٦٤ دلار و ٣٢ سنت برای هر بشکه بود.

در همین حال میانگین نفت خام دابلیو تی آی آمریکا با ٥٣ سنت افزایش از رقم ٥٩ دلار و ٢٨ سنت برای هر بشکه در ماه مه به ٥٩ دلار و ٨١ سنت برای هر بشکه رسید.

تازه ترین ارزیابی دبیرخانه اوپک نشان می دهد که میانگین نفت خام شاخص دوبی در ماه ژوئن ٦١ دلار و ٧٦ سنت برای هر بشکه بوده که این رقم نسبت به ماه مه یک دلار و ٧٨ سنت افت نشان می دهد. 

براساس تازه ترین برآورد ماهانه اوپک به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام ١٢ عضو اوپک در ماه ژوئن گذشته به ٣١ میلیون و ٣٧٨ هزار بشکه در روز رسید که این مقدار در مقایسه با ماه مه، روزانه ٢٨٣ هزار و ٢٠٠ بشکه رشد نشان می دهد.

برپایه گزارش منابع ثانویه در دوره مورد بررسی، تولید نفت همه اعضای اوپک به جز عراق، نیجریه، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با کاهش روبرو بوده است.

این گزارش می افزاید: عراق و نیجریه در ماه ژوئن بیشترین افزایش تولید را در میان کشورهای عضو اوپک داشته اند، تولید روزانه نفت خام این دو کشور عضو اوپک به ترتیب با ١٩٨ هزار و ٦٠٠ بشکه و ٨٧ هزار و ٤٠٠ بشکه افزایش روبرو بوده است.

تولید نفت خام ١١ عضو اوپک بدون احتساب تولید نفت خام عراق، در ماه ژوئن به طور میانگین روزانه ٢٧ میلیون و ٣٧١ هزار بشکه بوده که در مقایسه با ماه مه ٨٤هزار و ٦٠٠ بشکه افزایش داشت.

کاهش تولید آن دسته از اعضای اوپک که تولید آنها در ماه ژوئن با افت روبرو بوده است، بسیار ناچیز بود، در ماه ژوئن لیبی و ایران به ترتیب تنها با افت روزانه ١٨ هزار بشکه و ٩ هزار و ٢٠٠ بشکه بیشترین کاهش تولید را در ماه گذشته میلادی داشتند.

عربستان سعودی در گزارش مستقیم خود به دبیرخانه اوپک آورده که تولید نفت این کشور در ماه ژوئن به ١٠ میلیون و ٥٦٤ هزار بشکه در روز رسید که این رقم در مقایسه با ما مه، روزانه ٢٣٠ هزار و ٩٠٠ بشکه رشد نشان می دهد.

در همین حال گزارش مستقیم عراق به دبیرخانه اوپک نشان می دهد که تولید نفت خام این کشور در ماه ژوئن با ٣٠٣ هزار بشکه به سه میلیون و ٥٩١ هزار بشکه رسیده است.

گزارش منابع ثانویه اوپک مدعی است که تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن با ٩ هزار و ٢٠٠ بشکه کاهش به ٢ میلیون و ٨٢٧ هزار بشکه رسید. این در حالی است که گزارش مستقیم وزارت نفت ایران به دبیرخانه اوپک از افزایش روزانه ٢٠ هزار بشکه ای تولید نفت خام این کشور در ماه ژوئن و رسیدن آن به مجموع روزانه سه میلیون و ١١٠ هزار بشکه حکایت می کند.

بنابر گزارش منابع ثانویه اوپک، تولید نفت خام عراق در ماه ژوئن با افزایش روزانه ١٩٨ هزار و ٦٠٠ بشکه به روزانه چهار میلیون و هفت هزار بشکه رسیده است، در حالی گزارش مستقیم این کشور به دبیرخانه اوپک از تولید روزانه سه میلیون و ٥٩١ هزار بشکه ای حکایت دارد که این رقم در مقایسه با ماه مه روزانه ٣٠٣ هزار بشکه رشد نشان می دهد.

افزایش تولید اعضای اوپک درطول یکسال گذشته، باعث سقوط قیمت در بازارهای جهانی شده است.
۲۳ تیر ۱۳۹۴ ۱۲:۵۸
تعداد بازدید : ۶۸۴