ایران با حداکثر ظرفیت به بازار نفت بر می گردد

ایران با حداکثر ظرفیت به بازار نفت بر می گردد
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در آستانه توافق ایران و ٥ +١ گفت: بعد از برداشته شدن تحریمها ایران با حداکثر ظرفیت خود به بازار نفت برمی گردد.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدمحسن قمصری امروز (سه شنبه، ٢٣ تیرماه) در حاشیه نشست بررسی آینده نفت ایران در دوره پساتحریم در مرکز پژوهش‌های پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، درباره سهم ایران از بازار نفت اروپا در دوره پساتحریم چه میزان خواهد بود، افزود: سعی ما بر این است که بتوانیم با حداکثر ظرفیت صادرات نفت را انجام دهیم و به دوران قبل از تحریم که با سهم ٤٢ و ٤٣ درصدی از بازار اروپا را داشتیم، برگردیم.

وی با بیان این که بازار نفت آسیا اولویت اول محسوب می‌شود، افزود: بازار نفت آسیا به دلیل جغرافیایی و نزدیکی به ایران اولویت نخست نفت ایران است.

قمصری در پاسخ به سوالی درباره این که با وجود جنگ سهم در بازار جهانی نفت، ایران چگونه می تواند بعد از لغو تحریم سهم خود را از این بازار پس می‌گیرد با اشاره به خاص بودن نفت خام ایران که نه فوق سبک است و نه فوق سنگین تصریح کرد: صحبت از جنگ سهم و مازاد عرضه ٢,٥ تا ٣.٥ میلیون بشکه‌ای در بازار جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و نباید چندان مورد توجه قرار گیرد. فکر نمی‌کنم ما آنقدر وارد جنگ سهم شویم.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره‌ برنامه‌ریزی‌های نفتی کشور برای انعقاد قرار‌داد‌های بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت با شرکت‌های نفتی بین‌المللی افزود: پالایشگاه‌هایی هستند که علاقه دارند نفت خام ما را بخرند و باید با آنها به یک نقطه تفاهم برسیم.

وی افزود: هم اکنون نمی‌توانم در مورد آینده سهم نفت ایران صحبت خاصی کنم اجازه دهید بازار باز شود و ما وارد آن شویم اما قطعا انعقاد قرار‌داد‌های بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در دستور کار قرار دارد.

قمصری درپاسخ به سوالی درباره حضور شرکت شل در ایران و مذاکره با مقامهای نفتی گفت: مذاکره با این شرکتها بیشتر در بخش بالادستی است و مذاکره ای درباره قیمت با آنها انجام نشده است.

۲۳ تیر ۱۳۹۴ ۱۴:۱۵
تعداد بازدید : ۵۶۶