عملیات پیش راه اندازی سکوی فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی پایان یافت

عملیات پیش راه اندازی سکوی فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی پایان یافت
عملیات پیش‌راه اندازی سکوی فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی در دریا با موفقیت کامل به انجام رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، روسازه سکوی فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی که در روز سه شنبه تاریخ ١٣٩٤/٢/٢٢ در موقعیت خود و بر روی زیرسازه در دریا نصب شده بود، سر انجام پس از گذشت ٥٢ روز در تاریخ ١٣٩٤/٤/١٢ بطور کامل پیش راه اندازی شد. 

در این مدت تمام عملیات مربوطه شامل نصب، Hook-up و پیش راه اندازی سکو با تلاش شرکت پتروایران و پیمانکار ساخت سکو (شرکت صف) و با حمایتهای کارفرمای طرح (طرح مستقل توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی شرکت ملی نفت ایران) با موفقیت و زودتر از موعد مقرر به اتمام رسید. با توجه به حجم فعالیتهای انجام شده در دریا ، اتمام این عملیات در این مدت زمان اندک در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

سکوی لایه نفتی شامل دو بخش روسازه و زیرسازه است که وزن این زیرسازه معادل١٣٠٠تن است که با احتساب پایلهای آن در مجموع به وزن ٢٨٠٠ تن و با ابعاد ٢٦ در ٢٨ متر و ارتفاع ٧٩ متر که در عمق ٦٧ متری آب در سال ٨٨ نصب شد.

روسازه این سکو نیز ٨٩٠ تن وزن دارد و با ابعاد ٣٢ در ٣٥ متر و ارتفاع ٢٠ متر ساخته شده است و ظرفیت تجمیع و فرآورش نفت تولیدی ٣٥٠٠٠ بشکه در روز از ٧ حلقه چاه تولیدی حفر شده در میدان نفتی پارس جنوبی را دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه پتروایران، پیش‌بینی می‌شود با تکمیل عملیات بازسازی و تکمیل چاههای این میدان و آماده شدن سایر تجهیزات لازم، بهره‌برداری از لایه نفتی پارس جنوبی در نیمه دوم سال ٩٥ آغاز شود. 

از نکات مهم در اجرای این پروژه این است که همه عملیات طراحی، ساخت، نصب و پیش راه اندازی این سکو توسط متخصصین ایرانی انجام شده است.

۲۳ تیر ۱۳۹۴ ۱۴:۱۷
تعداد بازدید : ۵۶۷