نقدینگی از ۹۶۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد

نقدینگی از ۹۶۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد
آخرین آمار اعلام شده از حجم نقدینگی ۸۰۰ هزار میلیاردی طی ۲ ماه نخست با احتساب بانک‌ها و موسسات مجاز است و اگر بخواهیم رقم دقیق نقدینگی در جامعه را محاسبه کنیم باید به آمار موسسات غیرمجاز نیز توجه داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جدیدترین برآوردهای بانک مرکزی نشان میدهد که نقدینگی کشور تا اردیبهشت ماه سال جاری بالغ بر 800 هزار میلیارد تومان شده است.

همانطور که قبلاً بانک مرکزی اعلام کرده بود طی برآوردی که حوزه نظارت این بانک در سال گذشته انجام داده سهم موسسات پولی و مالی غیرمجاز معادل 15 الی 20 درصد نقدینگی وقت بوده است.

برهمین اساس می توان با یک حساب و کتاب سرانگشتی می توان به این رسید که نقدینگی موجود در بازار بسیار بیشتر از آن است که در محاسبات بانک مرکزی می آید چراکه این بانک در محاسبه نقدینگی به آمار بانک ها و موسسات مجاز توجه دارد و از آنجایی که آمار دقیق نقدینگی در غیرمجازها را ندارد نمی تواند آنرا در محاسبات خود بکار گیرد.

بنابراین اگر برآورد سال قبل بانک مرکزی مبنی براینکه 15 الی 20 درصد نقدینگی در اختیار موسسات غیرمجاز را برای تازه‌ترین محاسبات نقدینگی در اردیبهشت ماه بکار گیریم به این می‌رسیم که نقدینگی موجود در بازار حدود 960 هزار میلیارد تومان شده است.

۲۴ تیر ۱۳۹۴ ۰۹:۰۸
تعداد بازدید : ۷۰۰