کاهش ۲۵ میلیارد دلاری هزینه مبادلات تجاری ایران پس از لغو تحریم‌

کاهش ۲۵ میلیارد دلاری هزینه مبادلات تجاری ایران پس از لغو تحریم‌
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: براساس برآورد اتاق بازرگانی؛ لغو تحریم‌ها سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد از هزینه‌های تجاری کشور می‌کاهد به طوری که با در نظر گرفتن مبادلات ۱۰۰ میلیارد دلاری، سالانه ۲۵ میلیارد دلار از این هزینه‌ها کاسته می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری تسنیم مسعود خوانساری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی با تاکید بر اینکه لغو تحریم‌ها به تنهایی تمام مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی‌کند،افزود :تحریم‌های علیه ایران تاثیراتی زیادی بر روی مبادلات تجاری و برقراری ارتباط با شرکت های خارجی ایجاد کرده بود که بعد از لغو تحریم برطرف خواهد شد. 

وی خاطر نشان کرد: براساس برآوردی که اتاق بازرگانی انجام داده است لغو تحریم‌ها سالانه 25 تا 30 درصد از هزینه‌های تجاری کشور می‌کاهد به طوری که با در نظر گرفتن مبادلات 100 میلیارد دلاری، سالانه 25 میلیارد دلار از هزینه‌های تجاری ایران کاسته می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:  گشایش در حمل و نقل و ال‌سی و کاهش واسطه‌ها در مبادلات تجاری به طور قطع تاثیرات مشخصی در کاهش هزینه‌های مبادلات تجاری ایران دارد.

خوانساری اظهار داشت: در ده سال گذشته از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده نشده است که این امر در کاهش بهره وری تولیدات کشور تاثیر گذاربوده است که بعد از رفع تحریم‌ها می توانیم از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم.

وی با ذکری مثالی ادامه داد:  هواپیمایd که در حال حاضر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای قدمتی  20 تا 25 ساله است که این امر باعث افزایش دوبرابری هزینه‌های سوخت این وسائل می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، تاکید کرد: این کاهش بهره وری در صنعت حمل و نقل و افزایش هزینه‌ها را می‌توان به سایر صنایع تسری داد، زیرا صنایع ما نتوانسته‌اند تجهیرات روز دنیا را برای خود خریداری و استفاده کنند.

خوانساری بیان داشت:  هرچند نیروی انسانی توانمندی در کشور وجود دارد، تحریم‌هایی که علیه ایران وجود داشته، باعث شده است، نتوانیم مدیریت تکنولوژی را نیز در کشور ارتقاء دهیم که بعد از لغو تحریم ها  باید مورد توجه شود.

این مقام مسئول اظهار داشت:  درصورتی که تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود، کماکان مشکلات پا برجاست زیرا زیرساخت‌های اقتصادی ما معیوب است.

وی با بیان اینکه تغییرات زیاد نرخ ارز سرمایه گذاران را در بلاتکلیفی قرارمی‌دهد، تصریح کرد: در هرحال تورم سالیانه 20 تا 40 درصدی در اقتصاد کشور، نوسانات نرخ ارز را بالا برده و این امر در کاهش سرمایه گذاری‌ها به شدت تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه دولت نقش اصلی را در تصدی گری اموراقتصادی کشوربرعهده دارد، گفت: فعالیت بیش از اندازه دولت در ساختار اقتصادی کشور، صدور مجوز‌های زیاد برای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و ناکارآمدی خود دولت، زمان زیادی می‌برد که حل شود.

خوانساری یادآورشد:  فساد اداری زیادی نیز از گذشته دراقتصاد کشور وجود داشته است که برای رونق اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره بازگشت ارزهای بلوکه شده به کشور و احتمال صدمه به تولید و اقتصاد ملی، گفت: ارزهای ایران که در خارج از کشور وجود دارد، عمدتا مربوط به بانک مرکزی و صندوق ذخیره ارزی است که پول آنها از گذشته و از طریق چاپ پول بدون پشتوانه هزینه شده است، اما این نگرانی کماکان وجود دارد .

وی اضافه کرد: با بهبود فضای مبادلات تجاری این نگرانی وجود دارد که دوباره مانند سال‌های گذشته، زمینه ورود بیش از اندازه کالاهای چینی به ایران هموار شود و به عنوان رقیبی قدرتمند قدعلم کنند.

نرخ  ارز بعد از تحریم‌ها
خوانساری درباره نرخ ارز بعد از رفع تحریم‌ها نیز گفت: نرخ ارز مانند کالا است، در صورتی که در تعیین نرخ آن دخالت شود، زمینه فساد اقتصادی را فراهم می کند، اما باید اعتراف کرد که نمی‌توان با تورم 20 درصدی، نرخ ارز را ثابت نگه داشت.

وی اضافه کرد: در مقطعی دولت به واردات موز، دلار ارزان قیمت، در اختیار وارد کنندگان قرارمی‌داد، این امر باعث می‌شد که قیمت این محصول، که از آن طرف دنیا به ایران می‌آمد، 700 تومان باشد اما هر کیلو‌گرم سیب داخلی 1500 اتومان به فروش برسد.

رئیس اتاق بازر‌گاتی تهران اظهار داشت: در مواقعی اعطای ارز ارزان قیمت به واردات، باعث می‌شد که محصولات وارداتی ارزان‌تر از قیمت واقعی خود در بازار مصرف عرضه شود که این امر باعث صدمه به تولیدات داخلی می‌شود.

وی اضافه کرد: قیمت دلار در بازار مصرف را، باید بازار تعیین کند و بانک مرکزی تنها بر آن مدیریت داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم تک نرخی شدن ارز اظهار داشت:  ارز دو نرخی زمینه فساد اقتصادی را فراهم می‌کنند، به طوری کلی دولت در هرچیزی بیش ازاندازه دخالت کند زمینه فساد را فراهم می‌کند.

 

۲۴ تیر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۶۷۲