توسعه تجارت گاز و کسب سهم بازار صادراتی ضروری است

توسعه تجارت گاز و کسب سهم بازار صادراتی ضروری است
عضو کمیسیون انرژی یکی از مهمترین اولویتهای وزارت نفت در دوران پساتحریم را تمرکز بر صادرات گاز دانست و افزود: صادرات گاز به لحاظ دیپلماتیک سبب ایجاد تعامل مثبت و سازنده میان ایران و کشورهای دریافت کننده گاز کشورمان می‌شود.

جلیل جعفری، عضو و دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویتهای وزارت نفت پس از تحریم در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به صادرات گاز به عنوان بخشی از استراتژی توسعه و امنیت ملی کشور، گفت: براین اساس فکر می‌کنم مهمترین اولویت وزارت نفت بعد از تحریمها باید تمرکز بر صادرات گاز باشد. 

وی افزود: با اجرای این توافق بنیان تحریمها علیه ایران برچیده می‌شود به همین دلیل توجه به بخش انرژی و سرمایه‌گذاری در این بخش و همچنین نگاه اولویت دار مدیران وزارت نفت به بخش انرژی بسیار حائز اهمیت است. 

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به ریاست دوره‌ای ایران بر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (‌جی سی ایی اف)‌، گفت: نقش و اثرگذاری ایران در این مجمع می‌تواند در توسعه برنامه‌های صادرات گاز ایران و همچنین افزایش نقش ایران در تامین امنیت انرژی مصرف کنندگان کشورهای تولیدکننده کمک شایانی داشته باشد.

وی با بیان این که ایران بیشترین ذخایر گاز طبیعی را در دنیا داشته و یک کشور گازی محسوب می‌شود، تصریح کرد: صادرات گاز به لحاظ دیپلماتیک سبب ایجاد تعامل مثبت و سازنده میان ایران و کشورهای دریافت کننده گاز کشورمان می شود، بنابراین توجه به این امر می تواند یکی از اولویتهای شرکت ملی نفت و وزارت نفت در دوران پساتحریم باشد. 

جعفری صادرات گاز از طریق خط لوله، ال ان جی و جی تی ال را مورد توجه قرار داد و افزود:  وزارت نفت باید تلاش کند با استفاده از فرصتهای پس از تحریم و همچنین با توجه به مشکلات سیاسی کشورهای همسایه، رویای صادرات گاز به اروپا را به واقعیت تبدیل کند.

 این عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: صادرات گاز به اروپا همیشه یکی‌ از برنامه‌های موردعلاقه دولتمردان ایرانی بوده زیرا با اجرایی شدن آن از نظر سیاسی می‌توان جایگاه دیپلماسی ویژه‌ای را برای ایران در خاورمیانه و جهان فراهم کرد. 

جعفری با بیان این‌که طی سالهای اخیر تجارت جهانی ال ان جی رشدی فراتر از رشد بازار گاز طبیعی داشته، افزود: باید برای ورود به بازار جهانی گاز و افزایش سهم صادرات گاز به راه‌اندازی کارخانجات ال ان جی با مشارکت سرمایه گذاران بین المللی توجه داشت. 

وی گفت: با توجه به این‌که مطالعات پروژه‌های ال ان جی ایران سالها پیش صورت گرفته است، شرکت ملی نفت ایران از هم‌اکنون به فکر تشکیل کنسرسیومهایی بین شرکتهای بزرگ نفتی دنیا برای راه‌اندازی پروژه‌های ال ان جی باشد. 

۲۹ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۱۶
تعداد بازدید : ۵۰۱