تجهیزات فعلی بندری پاسخگوی نیازها نیست

تجهیزات فعلی بندری پاسخگوی نیازها نیست
مدیرعامل تاید واتر با بیان این‌که تبعات تحریم با اعلام لغو تحریم‌ها از بین نمی‌رود، تجهیزات کنونی بنادر را پاسخگوی نیازها ندانست و گفت:بیشتر تجهیزات بنادر شمال و جنوب ایران مستهلک شده و عمر بالایی دارند و باید بروز شوند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی اعتصام اظهار کرد: تبعات تحریم‎ها برای شرکت‎ها موضوعی نیست که با اعلام خبر لغو تحریم از بین برود و آن شرکت به حالت عادی و دوران قبل از تحریم بازگردد، زیرا زمانی که یک شرکت  یا سازمان جایگاه خود را از دست بدهد یک دوره زمانی نیاز دارد تا دوباره آن جایگاه را کسب کند.

وی با اشاره به اینکه زمان زیادی برای رسیدن به رونق نیاز است، گفت: البته همه این صحبت‎ها به سیاستی که سازمان بنادر و دریانوردی در مقابل شرکت‎ها و اپراتورهای مختلف داخلی در پیش می گیرد بستگی دارد با این همه ما موانع موجود را از سر راه خود بر می داریم و سعی می کنیم همراستا با سیاست‎ها سازمان بنادر و دریانوردی گام برداریم و امیدواریم تا نظر مثبت این سازمان را در همه حوزه‎ها جلب کنیم.

مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه با بیان این‌که هم‌اکنون به‌عنوان اپراتور دوم بندر امیرآباد، انباردار در بندر امام و شرکت فعال در پس‎کرانه بندر شهیدرجایی فعالیت می‎کنیم، افزود: در تلاشیم تا علاوه بر کارهای بندری، فعالیت خود را در حوزه دریایی نیز گسترش داده و وارد فعالیت های نفت، گاز و صنایع فراساحل شویم. در این راستا درحال برنامه ریزی برای خرید تجهیزات دریایی هستیم.

اعتصام با بیان این‌که به حوزه لایروبی ورود کرده‎ و حوزه سالویج و خارج‎سازی شناورهای مغروق را  نیز مدیریت می‎کنیم، گفت: با توجه به شرایط پس از تحریم ، با چند شرکت اروپایی، کره‎ای، چینی و ... وارد مذاکره شده‎ایم که امیدواریم با اجرایی شدن لغو تحریم‎ها، با این شرکت‎ها به نتیجه خوبی برسیم.

وی در مورد تاثیر لغو تحریم‌ها در تجارت کشور نیز،با بیان اینکه اصل قضیه به نوع توافق و نحوه بازگشایی محدودیت‌ها برمی‌گردد،اظهار داشت: یک سری از کالاها برای ورود به کشور درگیر مسائل بانکی از جمله ال سی‌ها بوده و هستند که با لغو تحریم‌ها ،سیستم بانکی فعال و واردات کالا بیش از پیش  افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت تایدواتر با بیان این‌که در حال حاضر بیشتر کارخانه‌ها نمی‌توانند مواد اولیه مورد نیاز را از خارج تامین کنند، تصریح کرد: قطعا با تعیین تکلیف تحریم‌ها ، کالای بیشتری وارد کشور می‌شود که این مسئله باعث افزایش فعالیت‌های دریایی و کشتیرانی خواهد شد.

اعتصام همچنین با اشاره به اینکه تجهیزات و زیرساخت‎های بنادر باید به روز شود،تصریح کرد: بیشتر تجهیزات بنادر شمال و جنوب ایران مستهلک شده و عمر بالایی دارند و باید بروز شود که این ضرورت در مورد فاز دوم و سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و بندر چابهار بیش از دیگر بنادر احساس می‎شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تغییر شرایط اقتصادی کشور با لغو تحریم ها ، این تجهیزات بنادر کشور پاسخگوی نیازها خواهند بود، افزود:  هر چند در شرایط حاضر تجهیزات فعلی تاحدودی پاسخگوی رونق بنادر خواهند بود اما در ادامه قطعا این تجهیزات خدمات مطلوبی را ارائه نخواهند کرد.

وی با تاکید بر این‌که تجهیزات فعلی بنادر کشور پاسخگوی افزایش حضور کشتیرانی‌های خارجی نخواهد بود،گفت:با توجه به تغییر شرایط اقتصادی کشور، نیاز جدی به بازسازی و نوسازی آنها در اسرع وقت داریم.

مدیرعامل شرکت تایدواتر با بیان این‌که سازمان بنادر و دریانوردی  در حال برگزاری مناقصه‌ای برای تامین تجهیزات مورد نیاز بندر شهید رجایی اظهار داشت: ظرفیت‌ بندر شهید رجایی حدود سه میلیونTEUکانتینر است که  در حال حاضر حدود  دو  میلیونTEUبار به این بندر وارد می‎شود.

۲۹ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۴۳
تعداد بازدید : ۶۳۵