توافق هسته‌ای ایران به سود کشورهای منطقه است

توافق هسته‌ای ایران به سود کشورهای منطقه است
رئیس بانک ملی عمان، در یادداشتی با اشاره به منافع اقتصادی توافق هسته ای برای همه کشورهای جهان نوشت: علاوه بر آمریکا،‌ اروپا و شرق دور همسایگان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از این توافق سود می برند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد آل اردهی، رئیس بانک ملی عمان، در یادداشتی برای روزنامه فایننشال تایمز نوشت:

خبرنگاران شما در مورد فرصت های قوی اقتصادی فراهم شده برای آمریکا، اروپا و شرق دور در بخش های مختلف اقتصادی غیر نفتی ایران در نتیجه توافق هسته ای هفته گذشته درست می گویند. اما این مهم است که به همان میزان تاثیر مثبت این توافق  بر اقتصاد های نزدیک به ایران از نظر جغرافیایی، نظیر کشورهای حاشیه خلیج فارس هم بررسی شود.

به خصوص عمان سود زیادی از این توافق خواهد برد. عمان که در آن سوی تنگه هرمز واقع شده و کمتر از 50 مایل با ایران فاصله دارد، از مدتها قبل در بخش های نفت و گاز، کشاورزی، کالاهای مصرفی، امور مالی  دارای روابط تجاری نزدیکی با ایران بوده به نحوی که هم اکنون حجم مبادلات تجاری دو کشور حتی با وجود تحریم ها به 600 میلیون پوند می رسد که حاصل موافقتنامه های مختلف تجاری منعقده بین دو کشور در سال های اخیر است.

در واقع من مفتخرم که عمان و شخص سلطان قابوس، از طریق دور هم جمع کردن طرف ها برای اولین بار،  نقش دیپلماتیک تعیین کننده ای در این توافق ایفا کرده اند. با لغو تحریم ها و گشوده شدن درهای بازار ایران، روند افزایش مبادلات تجاری موجب خواهند شد که ایران به بخش خدمات عمان، مهارت این کشور در زمینه فن آوری و لجستیک و سرمایه برای سرمایه گذاری دسترسی داشته باشد و ما نیز سود عظیمی از بخش عظیم کشاورزی و پایه زیرساختی این کشور خواهیم برد.

به علاوه، عمان با شناخت عمیقی که از اقتصاد ایران دارد می تواند به عنوان یک نقطه ورود طبیعی به فرصت های ایران عمل کند و به قطب خدمات و صادرات منطقه و در واقع جهان تبدیل شود. روزها و هفته های آینده که ما به مرحله اجرای توافق وارد می شویم، احتمالات فراوانی را مطرح می سازد، اما آنچه مهم است اینکه به یاد داشته باشیم به رغم مجموعه ای از نظرات موجود در منطقه منافع اقتصادی توافق هسته ای  علاوه بر بازارهای جهان، نصیب کشورهای نزدیک به ایران نیز خواهد شد.

۲۹ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۶۰۳