تجهیزات نفتی بلوکه شده ایران در آلمان هرچه سریعتر آزاد شود

تجهیزات نفتی بلوکه شده ایران در آلمان هرچه سریعتر آزاد شود
وزیر نفت با اشاره به ممنوعیت واردات تجهیزات نفتی به دلیل اعمال تحریمها گفت: امیدواریم واردات برخی از تجهیزات خریداری شده از سوی ایران همانند توربو کمپرسور هر چه سریعتر آزاد شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه، دیروز (دوشنبه، ٢٩ تیرماه) در جلسه مشترک هیئت عالی رتبه ایران و آلمان با بیان این که ایران در حوزه نفت و گاز برنامه وسیعی برای توسعه دارد به این برنامه ها اشاره کرد و گفت: طبق برنامه قرار است ظرفیت تولید گاز ایران ظرف کمتر از چهار سال آینده به یک هزار میلیون متر مکعب در روز برسد که با رسیدن به این میزان ایران در جایگاه سوم تولید نفت پس از آمریکا و روسیه قرار خواهد گرفت.

زنگنه با بیان این که با رسیدن تولید گاز به این میزان، خوراک عظیمی برای واحدهای پتروشیمی ایجاد می شود، افزود: بر این اساس تصمیم بر این است ظرف ١٠ سال آینده ٨٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی انجام شود که این میزان سرمایه گذاری ارزش تولید پتروشیمی در ایران را از ٢٥ میلیارد دلار فعلی به ٧٠ میلیارد دلار در سال می رساند.

وزیر نفت افزود: در گذشته بیشتر پتروشیمی های که در ایران ساخته شده است با تکنولوژی لینده، لورگی و اوده بوده است.

زنگنه همچنین به توسعه بخش پالایش در کشور اشاره کرد و با بیان این که در این زمینه ایجاد ظرفیت بزرگی را دنبال می کنیم، تصریح کرد: برنامه ما افزایش تولید یک میلیون بشکه در روز در آینده نزدیک است و برخی از شرکتهای آلمانی برای حضور در بخش بالادستی ابراز علاقه کردند.

وی با بیان این که تولید ال ان جی برنامه دیگر ایران است، با بیان این که این تحقق این اهداف به حجم عظیمی از ماشین آلات و تجهیزات نیاز دارد، به توقیف برخی از تجهیزات در زمان تحریم اشاره کرد و گفت: برخی از تجهیزات همانند توربو کمپرسور به دلیل تحریم توقیف شده است که امیدواریم هر چه سریعتر آزاد شود.

زنگنه با بیان این که آزاد شدن هر چه سریعتر این توربو کمپرسورها قطعا می تواند به افزایش تولید گاز منجر شود، تصریح کرد: افزایش تولید گاز اثرات مثبت زیست محیطی فراوانی دارد؛ چون ممکن است به دلیل کمبود گاز مجبور به استفاده از مازوت شویم.

وی همچنین زمینه دیگر کار در ایران را ذخیره سازی گاز عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش مصرف گاز در زمستان و کاهش مصرف آن در تابستان، ذخیره سازی گاز در این حوزه ضروری است که با توجه به سابقه خوب شرکتهای آلمانی آنها می توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

وزیر نفت به روابط دو کشور در گذشته اشاره کرد و افزود: برای تکمیل پروژه های نیمه تمام به همکاری با شرکتهای آلمانی فکر می کنیم.

توصیه وزیر نفت ایران به شرکتهای آلمانی

وزیر نفت در ادامه با بیان این که شرکتهای آلمانی برای موفقیت در ایران باید به چند نکته توجه کنند، تصریح کرد: نخست آنکه، ایران امروز با ١٢ سال گذشته کاملا متفاوت است و شرکتهای آلمانی اگر بخواهند در ایران فعالیت کنند باید به این تغییرات توجه کنند؛ چون ایران هم اکنون در بسیاری از زمینه ها صاحب تکنولوژی شده است.

زنگنه راز موفقیت شرکتهای آلمانی که بخواهند در زمینه تجهیزات در ایران کار کنند را منوط به مشارکت با شرکتهای ایرانی و دستیابی به بازاری بزرگتر از ایران دانست و در توضیح آن گفت: شرکتهای ایرانی با تکنولوژی برتر شرکتهای آلمانی و با برندهای شناخته شده می توانند هم برای تامین نیازهای کشور و هم برای صادرات، تجهیزات تولید کنند.

وی با تاکید بر این که شرکتهای آلمانی تنها به بازار ایران فکر نکنند، بلکه ایران را پایه فعالیتهای منطقه ای خود قرار دهند، افزود: این موضوع برای شرکتهای آلمانی که می خواهند بصورت EPC فعالیت کنند نیز صدق می کند.

زنگنه به شرکتهای آلمانی توصیه کرد: شرکتهای آلمانی می توانند با ثبت شرکت در ایران به نام خود و یا مشارکت با شرکتهای ایرانی از تسهیلات بیشتری برای اجرای پروژه در ایران برخوردار شوند.

وزیر نفت لازمه برقراری هر ارتباطی را حمایتهای بانکی و فاینانس بانکهای آلمانی عنوان کرد و گفت: مسائل بانکی و بیمه باید به تایید هرمس و بافا برسد؛  که امیدواریم این فرایند هرچه سریعتر تسریع شود تا راه بسته شده زودتر باز شود.

زنگنه با یادآوری این که شرکتهای آلمانی فعالیتهای گسترده ای در ایران داشتند و برای آینده ایران هم می تواننند نقش تعیین کننده ای داشته باشند، افزود: علاوه بر شرکتهای بزرگ شرکتهای متوسط و کوچک نیز می توانند در آینده اقتصاد ایران ایفای نقش کنند.

به گزارش شانا، هیئت ٦٠ نفره آلمانی به ریاست زیگمار گابریل، قائم مقام صدر اعظم آلمان که همزمان وزیر اقتصاد و انرژی این کشور نیز هست روز گذشته وارد تهران شده است.

۳۰ تیر ۱۳۹۴ ۰۸:۵۲
تعداد بازدید : ۵۸۱