افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به 100 میلیون تن در سال

افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به 100 میلیون تن در سال
ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور در 46 سال گذشته به 51 میلیون تن در سال رسیده است و متولیان این صنعت برآنند تا این رقم را در قالب برنامه پنجم توسعه به 100 میلیون تن در سال برسانند.

به گزارش شبکه خبری صنعت نفت (اویل نیوز)؛ بر اساس پیش‌بینی‌ها، قرار است 40 درصد از این افزایش 50 میلیون تنی با ساخت و راه‌اندازی افزون ‌بر 27 طرح و با سرمایه‌ای نزدیک به 23 میلیارد دلار در عسلویه ایجاد شود.

این طرح‌ها که به طور عمده با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی داخلی ساخته خواهد شد، شامل هفت طرح متانولی، سه طرح اوره و آمونیاک، دو طرح الفینی، دو طرح اتیلن گلایکول، یک واحد سرویس‌های جانبی، یک واحد تولید بوتن - 1، یک واحد تبدیل پروپان به پروپیلن، یک طرح متانول و اوره و یک طرح الفین و متانول است؛ البته تشکیل پارک استایرن و تولید محصولات وابسته به این ماده نیز، در این منطقه برنامه‌ریزی شده است. 

احداث هفت واحد تولیدی پتروشیمی در منطقه ماهشهر با سرمایه‌گذاری در حدود 14 میلیارد دلار، از دیگر برنامه‌های صنعت پتروشیمی در زمینه افزایش تولید است.

پتروشیمی اروند، طرح توسعه پتروشیمی فجر، واحد NF سوم بندرامام، واحد دوم پتروشیمی کارون، طرح تبدیل پروپیان به پروپیلن سلمان فارسی، طرح تولید وینیل استات منومر نوین، بوتان دی ال/PBT و انیدرید مالئیک از طرح‌های برنامه‌ریزی شده برای منطقه ماهشهر هستند که برخی از آن‌ها مانند پتروشیمی اروند و واحد ان.اف سوم بندرامام در مراحل نهایی راه‌‌اندازی قرار دارند.

ساخت و راه‌اندازی تعدادی طرح نیز در دیگر مناطق کشور پیش‌بینی شده که پتروشیمی‌های پلیمر کرمانشاه، ایلام، لرستان، اندیمشک، کردستان، مهاباد، میاندوآب، ابن سینا همدان، گلستان، لردگان، زنجان، گچساران، ممسنی، بروجن، دهدشت، کازرون، فیروز آباد، داراب، فسا، جهرم، استهبان، دهلران، لارستان، فراشبند، نودان، اردبیل و دو خط لوله اتیلن غرب و مرکز، طرح توسعه پتروشیمی شیراز با عنوان آمونیاک و اوره سوم شیراز، طرح PVC  هگمتانه، طرح الفین گناوه و پلی‌اتیلن دشتستان و مجتمع دی پلیمر آریا از آن جمله است.

۱۶ بهمن ۱۳۹۰ ۱۹:۳۱
شبکه خبری صنعت نفت |
تعداد بازدید : ۱,۰۰۳