هموارسازی ۲ پروژه گازی ایران و پاکستان با لغو تحریم

هموارسازی ۲ پروژه گازی ایران و پاکستان با لغو تحریم
وزیر نفت پاکستان می گوید، لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، راه را برای پاکستان جهت دنبال کردن خط لوله انتقال گاز از ایران و واردات سالانه ۲.۵ میلیارد دلار گاز از این کشور هموار می کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، وزیر نفت پاکستان می گوید، لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، راه را برای پاکستان جهت دنبال کردن خط لوله انتقال گاز از ایران و واردات سالانه 2.5 میلیارد دلار گاز از این کشور هموار می کند.
به گفته شهید خاقان عباسی، پاکستان در حال حاضر با کسری روزانه 2 میلیارد فوت مکعبی گاز مواجه است، و این رقم در ماه های فصل زمستان به 2.5میلیارد فوت مکعب می رسد.
کمبود گاز در پاکستان در طی 7 سال گذشته به حد فلج کننده رسیده و در مواقعی موجب اعتراضات خشمگینانه مصرف کنندگان شده است. جایگاه های عرضه سی ان جی برای مصرف خودروها در مواقع کمبود گاز تعطیل می شوند.
عباسی گفت: «ما به گاز احتیاج داریم. ایران دومین ذخایر بزرگ گازی جهان را در اختیار دارد.»

وی افزود؛ خط لوله انتقال گاز از ایران اگر به بهره برداری کامل برسد تا سال 2020 روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز (2.5 میلیارد متر مکعب در سال) وارد پاکستان خواهد کرد.پس از انعقاد توافق هسته ای ، ایران خود را برای لغو تحریم ها آماده می کند.
وزیر نفت پاکستان انتظار دارد، با ساخت 2 خط لوله انتقال گاز، یکی از بندر گوادر تا شهر نوابشاه و دیگری از نوابشاه تا مرز ایران، تا قبل از پایان سال 2017 میلادی، حداقل 250 میلیون فوت مکعب گاز که یک سوم ظرفیت این خط لوله محسوب می شود، وارد پاکستان شود.
مقامات پاکستانی قبلا به همتایان ایرانی خود گفته بودند که این کشور به دلیل تحریم های غرب علیه ایران ناگزیر از به تاخیر انداختن این پروژه هستند. این بهانه موجب شد تا آنها زمان بیشتری از ایران بگیرند و جریمه ای را که باید از ابتدای امسال به دلیل تاخیر در تکمیل پروژه بپردازند، پرداخت نکنند.
عباسی در ادامه گفت: «ما گزینه دیگری نداریم. ما باید این پروژه را تکمیل کنیم. ما با جریمه روزانه 3 میلیون دلاری مواجه هستیم... وقتی تحریم ها برداشته شود، دیگر بهانه دیگری وجود نخواهد داشت.»
اما تحلیلگران معتقدند، پاکستان ممکن است با فشارهای جدیدی از سوی متحدان عرب خود به ویژه عربستان برای عدم اجرای این پروژه مواجه شود.

۳۰ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۴۷
تعداد بازدید : ۵۳۶