مذاکرات رستورانی نعمت‌زاده با ژرمن‌ها

مذاکرات رستورانی نعمت‌زاده با ژرمن‌ها
هیات بزرگ تجاری اقتصادی آلمان در حالی پس از توافق وارد ایران شد که مذاکرات آنها با وزرای ایرانی به دلیل محروم کردن رسانه های مطرح کشور از حضور در حاشیه این نشست‌ها محرمانه ماند و خبر درخوری از نتایج مذاکرات بدست نیامد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بعد از اعلام جمع بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1  نخستین هیأت اقتصادی سیاسی آلمانی وارد ایران شد. این هیأت صد نفره با  رهبری معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان و اعضای 20 شرکت بزرگ آلمانی راهی ایران شده بود.

از همان دقایق ورود این هیأت موضوعات مختلفی برای چگونگی افزایش همکاری ایران و آلمان میان مسئولان مطرح شد ضمن آنکه صاحب نظران اقتصادی هم این سفر را ابتدای راه همکاری‌های مشترک ایران و کشورهای اروپایی می‌دانستند.

البته این اولین بار نبود که هیات‌های اقتصادی وارد ایران شده و با مسئولان ارشد دولت به رایزنی می پرداختند ولی این بار رایزنی ها با وزرای اقتصادی از جمله وزیر نفت و صنعت به صورت جدی مشاهده شد. تا جایی که دیروز وزارت نفت به برگزاری همایشی ویژه در این خصوص پرداخت هر چند هنوز خبری از انعقاد قرارداد و یا همکاری مشترک میان ایران و آلمان بیرون نیامده است.

نکته قابل توجهی اما در این دیدارهای اقتصادی-تجاری، این بود که وزاری اقتصادی کابینه تلاش کردند محورهای مذاکرات خود را به صورت گزینشی از طریق رسانه‌های خاص اطلاع رسانی کنند این نکته آنجا نمایان می شود که اکثر مسئولان در پایان جلسات رسمی و بعضاً غیر رسمی خود بدون آنکه خبرنگاران مکتوب حضور داشته باشند ترجیح دادند جلوی دوربین‌های سیما رفته و از پتانسیل بالای ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی و از تلاش ایران برای توسعه همکاری خود با کشورهای اروپایی سخن بگویند.

برای نمونه روز گذشته محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت رایزنی خود یا هیئت آلمانی را در فضای غیررسمی و در رستوان آغاز کرد؛ نعمت زاده در قالب ناهار کاری با این هیأت دیدار کرد و در پایان هم بدون اعلام خبری از جزئیات مذاکره خود با طرف آلمانی بر این نکته بسنده کرد که "خوشبین هستیم که بتوانیم در دوره جدید ،همکاری  بیشتری با شرکتهای آلمانی را داشته باشیم البته در حال مشغول مذاکره با شرکتهای بزرگ اروپایی هستیم تا بعد از رفع محدودیتها ،همکاری ها را شروع نماییم."

ناگفته نماند که وزیر صنعت این جمله کلیدی خود را به رسانه‌های دولت گفت چراکه در این دیدار وزارت صنعت، معدن و تجارت تشخیص داده بود که رسانه‌های دیگر حضور نداشته باشند و سخنان وزیر از طریق تریبون های دولتی منتشر شود!

۳۰ تیر ۱۳۹۴ ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۶۲۸