توافق هسته ای ایران چه تاثیری بر بازار بین المللی گاز دارد؟

توافق هسته ای ایران چه تاثیری بر بازار بین المللی گاز دارد؟
توافق تاریخی بین ایران و گروه ۱+۵، دارای تبعات عمده ای بر بازار نفت بوده و پالایشگاه های نفتی در حال بررسی اثرات افزایش صادرات نفت ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری کریستین ساینس مانیتور، توافق تاریخی بین ایران و گروه 1+5، دارای تبعات عمده ای بر بازار نفت بوده و پالایشگاه های نفتی در حال بررسی اثرات افزایش صادرات نفت ایران هستند.
لوکاس تریپلوپولوس، از شرکت موتور اویل هلاس در این باره گفت: «به محض اینکه نفت ایران در دسترس باشد، ما مطمئنا شروع به خرید مجدد خواهیم کرد. موتور اویل همواره شیفته نفت خام ایران بوده است.» لغو تحریم ها معادلات را به نفع جمهوری اسلامی ایران که یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، تغییر خواهد داد.
اما این تنها بازار نفت نیست که ایرانی ها می توانند در آن فعال تر شوند، بلکه ایران از نظر منابع گازی نیز، دومین ذخایر بزرگ اثبات شده جهان را دارد.
صنعت گاز طبیعی ایران، درست مثل صنعت نفت این کشور از تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا آسیب دیده و تحریم ها مانع از سرمایه گذاری مستقیم خارجی و انتقال تکنولوژی به آن شده است.
بر اساس گزارش اخیر موسسه فیچ، ایران نزدیک به 34 تریلیون متر مکعب منابع گاز طبیعی در اختیار دارد که حدود 18 درصد کل ذخایر گاز جهان را شامل می شود. این بدان معناست که ایران قطعا پتانسیل تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در بازار بین المللی گاز را خواهد داشت. همچنین گفتنی است، به رغم تحریم های غرب، تولید گاز ایران در سال 2014 افزایش داشته است.
ایران در موقعیتی استراتژیک قرار دارد که می تواند گاز مورد نیاز کشوهایی نظیر هند، چین و پاکستان را تامین کند. این کشور قصد دارد پس از لغو تحریم ها خطوط لوله ای را برای صدور گاز خود احداث نماید.
یکی از نتایج احتمالی توافق هسته ای برای ایران، ایفای نقشی مهم در امنیت آینده انرژی اروپاست. ایران می تواند در آینده به خط لوله انتقال گاز 16 میلیارد متر مکعبی ترنس آناتولی (تاناپ) بپیوندد که از آذربایجان به ترکیه و یونان می رود و سپس به خط لوله ترنس آدریاتیک خواهد پیوست.

۳۰ تیر ۱۳۹۴ ۱۳:۱۹
تعداد بازدید : ۷۱۵