گزارش‌های جهت‌دار عرضه را در بازار نفت بیش از تقاضا نشان می‌دهد

گزارش‌های جهت‌دار عرضه را در بازار نفت بیش از تقاضا نشان می‌دهد
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: برخی گزارش ها در مورد بیشتر بودن عرضه نسبت به تقاضا در بازار نفت، جهت دار و با هدف مدیریت بازار نفت منتشر می شود.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در میزگرد «تحلیل شرایط اقتصادی کشور پس از لغو تحریم ها» که در پژوهشکده  پولی و بانکی برگزار شد، گفت: پیش بینی ها نشان می دهد که قیمت نفت افزایش پیدا نخواهد کرد در حالی که تعداد بسیار بالایی خریدار آتی در بازار وجود دارد. اگر قیمت سیر صعودی ندارد پس این خریداران برای چه در بازار هستند؟
محسن قمصری در خصوص آینده و سال مالی پیش روی ما و چشم انداز فضای پس از تحریم گفت: واقعیت های بازار در بسیاری مواقع با مسائل علمی مغایر است و بر اساس منطق اقتصادی نمی توانیم واقعیت های بازار را بررسی کنیم و به همین سبب پیش بینی آینده دشوار است.
وی افزود: من خیلی اعتقاد ندارم که نفت خام کالای پایان پذیر است چرا که تحقیقات تولید ما را به بسیاری از ذخایر جدید کشف نشده می رساند. دو سوم سطح کشور ایران هنوز اکتشاف نشده است. دلیل دوم برای مخالفت با پایان پذیر بودن نفت، تغییرات تکنولوژی است. بهینه شدن مصرف کاهش مصرف ایجاد کرده به طوری که منابع موجود را سال ها حفظ خواهد کرد بنابراین نفت خام سال ها در کنار ما خواهد بود.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در خصوص حساسیت قیمت نفت نسبت به شرایط عرضه و تقاضا گفت: ما که در کار نفت فعال هستیم حساسیت را حس نمی کنیم. ما معتقدیم که بازار نفت مدیریت می شود. چه دلیلی داشت که در سال 2013 و ابتدای 2014 قیمت 115 دلار باشد؟
وی افزود: معتقدیم بازار را در 5 سال گذشته بالا نگه داشته اند تا هزینه ها با صرفه باشد و به دو اتفاق منجر شود؛ اتفاق اول افزایش عرضه از منابعی که هزینه تولیدش به شدت بالا است مانند خلیج مکزیک. دلیل دوم بالا بودن قیمت تحقیقات بر روی منابع جایگزین را به صرفه و اقتصادی می کند و باعث می شود که در بخش نفت خام کاهش مصرف ایجاد شود. بنابراین ما خیلی به عرضه و تقاضا اعتقادی نداریم البته این معنای انکار آن نیست.
او تاکید کرد: طی دو دهه اخیر به ما ثابت شده گزارش ها جهت دار است و بازار نفت مدیریت می شود. اگر واقعا 2.5 میلیون عرضه در بازار وجود دارد چرا قیمت ها کاهش نمی یابد؟ پیش بینی ها نشان می دهد که قیمت نفت افزایش پیدا نخواهد کرد در حالی که تعداد بسیار بالایی خریدار آتی در بازار وجود دارد. اگر قیمت سیر صعودی ندارد پس این خریداران برای چه در بازار هستند؟
۳۰ تیر ۱۳۹۴ ۱۵:۳۷
تعداد بازدید : ۶۶۶