۱۲.۵ میلیون تن کالا از مرزهای زمینی و آبی صادر شد

۱۲.۵ میلیون تن کالا از مرزهای زمینی و آبی صادر شد
طی بهار امسال ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد و ۱۲ میلیون و ۴۹۶ هزار تن کالا از مرزهای کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان واردات ۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم فرامرز مداح مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان با اعلام این خبر اظهار کرد: از مجموع کالاهای صادر شده، میزان یک میلیون و 717 هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای از کشور خارج و میزان 368 هزار تن از مرزهای جاده‌ای به کشور وارد شدند.

وی با اشاره به این که از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 5 / 9 درصد و سهم دریا 5 / 90 درصد می‌باشد، اظهار داشت: از میان مرزهای جاده‌ای کشور، مرز بازرگان با سهم 55 درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه با 19 و 12 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: عملکرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می‌دهد طی 3ماهه سال 94، مرز بازرگان با 23 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوغارون با 12 درصد و آستارا با 9 درصد قرار دارند.

مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری با بیان این که سهم کامیون‌های ایرانی در صادرات کالا 59 درصد و در جابه‌جایی واردات کالا 40 درصد بوده است، افزود: از مجموع کالاهای صادر شده بیشترین میزان به کشورهای افغانستان و ترکیه و از مجموع کالاهای وارد شده بیشترین میزان از کشورهای ترکیه و آذربایجان بوده است.

مداح با اشاره به این که طی مدت مذکور، 70 هزار نفر مسافر توسط 8 هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری وارد کشور شدند، افزود: در جابه‌جایی این مسافران سهم اتوبوس 45 درصد، مینی‌بوس 8 درصد و سواری 47 درصد است. همچنین تعداد 84 هزار نفر توسط 10 هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس 46 درصد ، مینی‌بوس 4 درصد و سواری 50 درصد بوده است.مداح درخصوص آمار تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای کشور گفت: در مدت مذکور، بیشترین تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با 36 درصد و بیله‌سوار با 16 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مسافران وارد شده به کشور 32 هزار نفر مسافر خارجی و 38 هزار نفر مسافر ایرانی بوده و از مجموع مسافران خارج شده از کشور 36 هزار نفر مسافر خارجی و  48 هزار نفر مسافر ایرانی از مرزهای جاده‌ای کشور خارج شدند.

۳۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۶۸۴