صرفه جویی ٥,٢ میلیارد دلاری با بهینه سازی موتورخانه های کشور

صرفه جویی ٥,٢ میلیارد دلاری با بهینه سازی موتورخانه های کشور
مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه ها در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که این شرکت ٤٢ راهکار برای اجرای این طرح پیش بینی کرده است، اظهار کرد: با اجرای این طرح در طول عمر ١٠ ساله آن، ٥,٢ میلیارد دلار صرفه جویی انرژی انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، محمد میرزایی امروز (چهارشنبه ـ ٣١ تیرماه) در نشست خبری که در آستانه برگزاری همایش استماع همگانی طرح افزایش کارایی موتورخانه ها (که هفته آینده برگزار می شود)، گفت: این طرح که برای افزایش کارایی انرژی در ٥٠٠ هزار موتورخانه ساختمانهای مسکونی و ١٠٠ هزار موتورخانه ساختمانهای اداری کشور انجام می شود از طرحهای بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ کل کشور است که در چارچوب طرحهای بهینه سازی، کاهش گازهای گلخانه ای و مصرف انرژی در بخشهای مختلف اجرا می شود.

مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه ها در مورد همایش استماع همگانی این طرح که هفته آینده برگزار می شود، تصریح کرد: در این همایش، ارائه ای از طرح و زیرساختهای فراهم شده و همچنین به سئوالات متقاضیان سرمایه گذاری نیز پاسخ داده می شود.

به گفته وی، زیرساختهای فراهم شده طرح برای ذی نفعان در سایت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت  قرار داده شده تا علاقمندان نظریات و پیشنهادهای خود را برای ما ارائه کنند و این شرکت آنها را بررسی می کند.

مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه ها به زیرساختهای این طرح اشاره کرد و افزود: اسناد حقوقی و قراردادها، اندازه گیری و صحه گذاری (M&V) و سامانه مدیریت طرح از زیرساختهای مورد نیاز این طرح هستند که در همایش استماع همگانی معرفی می شوند.

میرزایی با اشاره به این که دو هفته پس از انجام همایش استماع همگانی، کل طرح رونمایی و پس از آن اجرایی می شود، یادآور شد: طرح افزایش کارایی موتورخانه ها  نخستین بار در کشور به عنوان طرحی مبتنی بر عملکرد انرژی و M&V انجام می شود.

وی با بیان این که کنتور هوشمند گاز از الزامات انجام این طرح است، گفت: با توجه به این که کنتور هوشمند گاز در کشور تجاری نشده است، اولویت اجرای طرح با ساختمانهایی است که دارای کنتور عمده هستند.

میرزایی با اشاره به این که طرحهای بند ق با سرمایه گذاری بخشهای دولتی و خصوصی انجام می شود، افزود: همه مراحل اجرای طرح برعهده سرمایه گذار است و بازپرداخت به سرمایه گذار از محل صرفه جویی انرژی انجام می شود.

مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه ها با بیان این که حجم سرمایه گذاری مورد نیاز این طرح ٢ میلیارد دلار است، تصریح کرد: به ازای هر مترمکعب گازطبیعی صرفه جویی شده در هر واحد حداکثر ٤٥٠٠ ریال به مدت ٣٣ ماه برای موتورخانه های ساختمان مسکونی و ٢٢ ماه برای موتورخانه های ساختمانهای تجاری اداری به شرکتهای سرمایه گذار مجری پرداخت می شود.

به گفته وی، تعهد بازپرداخت ها از سوی شرکت ملی نفت انجام می شود که در عمل تعهد دولت است.

میرزایی با اشاره به این که شرکتهای سرمایه گذار باید دارای رتبه در رشته تأسیسات و یا خدمات انرژی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باشند، اظهار کرد: ناظران و بازرسان این طرح نیز باید دارای رتبه در رشته های تأسیسات، مکانیک و یا بهینه سازی انرژی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باشند.

ارائه ٤٢ راهکار بهینه سازی در موتورخانه ها

وی با بیان این که بیش از ٤٢ راهکار برای بهینه سازی انرژی در موتورخانه ها پیش بینی شده است، یادآور شد: تأمین کنندگان تجهیزات این طرح نیز باید مورد تأیید شرکت بهینه سازی مصرف سوخت باشند و تنها راهکارهای مورد تأیید این شرکت نیز باید در این طرح استفاده شود.

به گفته وی، ساختمانهای کشور دارای پتانسیل صرفه جویی بالایی هستند و می توانند ٣٠ تا ٥٠ درصد صرفه جویی گاز را به همراه داشته باشند.

مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه ها با اشاره به این که براساس فراخوانی که سال گذشته برای سرمایه گذاری در این طرح منتشر شد، ١٠ شرکت اعلام آمادگی کردند، گفت: سرمایه گذاران زیادی متقاضی شرکت در این طرح بودند که دارای رتبه لازم نبودند و همچنین بسیاری از سازمانها و ارگانها نیز خود تمایل به سرمایه گذاری در ساختمانها دارند.

به گزارش شانا، همایش استماع همگانی طرح افزایش کارایی موتورخانه ها پنجم مردادماه از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در باشگاه شماره یک نفت  برگزار می شود.

۳۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۳:۱۹
تعداد بازدید : ۶۳۶