دوران پس از تحریم، دوره جدید همکاریهای اقتصادی ایران با دیگر کشورهاست

دوران پس از تحریم، دوره جدید همکاریهای اقتصادی ایران با دیگر کشورهاست
بدون تردید بعد از تحریم شاهد دوران جدیدی در همکاریهای اقتصادی ایران و بقیه این کشورها خواهیم بود، توافق وین راه را برای همکاریهای اقتصادی با ایران برای بسیاری از کشورهایی که به خاطر تحریمها از همکاری با ایران محروم شده بودند باز خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، امروز (چهارشنبه ٣١ تیرماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به حمایتهای رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: از حمایتهای مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تشکر و قدردانی می‌کنیم، آنچه باعث دلگرمی ما شد راهنماییها و رهنمودهای ایشان بود.

گسترش همکاریها با همسایگان در دوران جدید پس از تحریم

وی در ادامه در خصوص رویکرد ایران با کشورهای همسایه و بویژه کشور آذربایجان در دوران پس از تحریم و استفاده از ظرفیتهای این کشور افزود: بدون تردید بعد از تحریم شاهد دوران جدیدی در همکاریهای اقتصادی ایران و بقیه این کشورها خواهیم بود، طبیعی است کشورهای همسایه و کشورهایی که در مسیر ترانزیتی ما هستند از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

عراقچی با اشاره به نزدیکی دو کشور ایران و آذربایجان در بسیاری از زمینه ها تصریح کرد: آذربایجان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص ایران و اروپا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و حتما در همکاریهای آینده اقتصادی ایران، همسایگان و آذربایجان جایگاه ویژه خواهند داشت.

معاون وزیر امورخارجه به آینده روابط ایران و ترکیه نیز اشاره و عنوان کرد: روابط ایران با ترکیه مستحکم، قدیمی و گسترده است و روابط دو کشور با قوت ادامه خواهد یافت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با تاکید بر وجود اختلاف نظر در برخی موارد منطقه‌ای با ترکیه افزود: این اختلاف وجود دارد و در برخی مسائل نیز جدی است، اما این به معنی آن نیست که روابط دو کشور از مسیر خود خارج شده باشد.

وی ادامه داد: پس از توافق وین این همکاریها گسترده‌تر و بیشتر خواهد شد، ترکیه همانند آذربایجان بین ایران و اروپاست و نقش مهمی را در گسترش روابط تجاری ایران و اروپا ایفا خواهد کرد، در طول دوران گذشته تحریم، روابط اقتصادی رو به جلویی با ترکیه داشتیم و این روابط ادامه خواهد یافت.

عراقچی در ادامه درباره سفر وزیر امورخارجه فرانسه به ایران نیز تصریح کرد: بعد از توافق ژنو شاهد موج سفر مقامهای اروپایی به ایران بودیم، بعد از توافق وین نیز سفر مقامهای اروپایی به ایران آغاز شده است.

معاون وزیر امورخارجه عنوان کرد: در چند روز پیش شاهد سفر معاون صدر اعظم آلمان به ایران بودیم و پس از آن سفر خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته آینده و سپس فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه را خواهیم داشت.

وی با بیان این که سفرهای دیگری نیز در دستور کار قرار دارد گفت: توافق وین راه را برای همکاریهای اقتصادی با ایران برای بسیاری از کشورهایی که به خاطر تحریمها از همکاری با ایران محروم شده بودند باز خواهد کرد.

عراقچی درباره ادامه روابط ایران با چین و روسیه پس از توافق نیز گفت: روابط ایران با روسیه و چین بسیار مهم، سازنده، مثبت و رو به جلو و دارای ابعاد راهبردی است، بنابراین بعد از اجرای توافق، روابط ما با این کشورها بیشتر خواهد شد و شاهد روابط گسترده‌تر و بهتری خواهیم بود.

وی در ادامه در مورد ساز و کارهای وزارت امورخارجه و دولت برای نظارت بر اجرای توافق به ویژه در موضوع لغو تحریمها افزود: بحث اجرای توافق به اندازه مذاکرات اهمیت دارد و امری مهم است و قطعا ساز و کاری برای آن اندیشیده خواهد شد.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر آمریکاییها بخواهند محدودیتهای هسته‌ای ایران را از ١٠ سال به ١٥ سال افزایش دهند، پاسخ ایران چه خواهد بود، گفت: چنین چیزی امکان ندارد، قطعنامه شورای امنیت که دو روز گذشته صادر شده است، تاریخ خاتمه بررسیها کاملا در آن مشخص است و هیچ جای ابهامی ندارد،  بنابراین طول دوره بررسی شورای امنیت از نظر قطعنامه همان ١٠ سال است.

وی ادامه داد: این که اعلام شده که بعد از ١٠ سال آنها قصد دارند قطعنامه جدیدی ارائه دهند و موضوع بازگشت پذیری برای چند سال تمدید شود، خواسته‌ای است که ابراز کرده‌اند، اما از نظر ما هیچ اعتباری ندارد و بخشی از توافق نیست، بنابراین هرگونه تاریخی بعد از ١٠ سال فاقد موضوعیت است.

عراقچی تصریح کرد: یک مقدار اظهارات طرف مقابل به تعبیر مقام معظم رهبری رجزخوانی است که تا حدی طبیعی بوده، بعد از چند دوره مذاکرات روشن، قابل انتظار است که طرفهای مذاکره ادعاهایی را مطرح کنند تا به نوعی فضای داخلی را کنترل کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان افزود: آن چه که برای ما مهم است توافق و قطعنامه‌ای است که صادر شده است و در مورد دوره زمانی هم روشن و بدون ابهام است و همه باید به آن پایبند باشند، اگر اظهار نظری غیر از این مطرح شود حتما به آن اعتراض خواهیم کرد، در این مورد بویژه هم به مقامهای آمریکایی و هم گروه ١+٥ اعلام کردیم که کاری خلاف توافقات صورت نگیرد.

عراقچی گفت: به دقت تعهدات طرف مقابل را دنبال می‌کنیم و اگر تخلف و کوتاهی در تعهدات صورت گیرد از طریق ساز و کارهای داخل توافق پیگیری خواهد شد.

وی در مورد نحوه فرآیند تصویب توافقنامه در داخل ایران و آمریکا و نقش کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی ایران عنوان کرد: بر خلاف آمریکا در جمهوری اسلامی ایران هیچ فرد و نهادی قدرت وتوی تصمیمها و مصوبات مجلس را ندارد، بجز شورای نگهبان که آن هم برای انطباق مصوبات مجلس با قانون و شرع اقدام می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر به لحاظ محتوایی مجلس تصمیمی بگیرد هیچ قدرتی حق وتوی آنرا ندارد، اگر مجلس در این خصوص تصمیمی بگیرد یا روال تعیین شده دیگری غیر از شورای عالی امنیت ملی باشد، که البته اطلاع ندارم چه روالی طی می‌شود، اما در این مرحله تایید یا رد کلیات توافق صورت می‌گیرد و در هیچ کدام از کشورهای ١+٥ و ایران در موقعیت تغییر و اصلاح مفاد توافق نیست و تنها کلیات را تایید یا رد می‌کند، بنابراین در این مقطع تایید یا رد شدن کلیات توافق مطرح است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص فرآیند عادی سازی پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: بدون تردید وقتی که موضوعهای توافق به سرانجام برسد شورای حکام هم پرونده ایران را خارج می‌کند، زیرا طبق توافق بعد از طول دوره توافق پرونده ایران عادی شده و برخورد شورای حکام با ایران مانند اعضای دیگر عضو ان.پی.تی و کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای خواهند بود، بنابراین عادی شدن پرونده در آژانس و شورای حکام بعد از طی دوره توافق خواهد بود.

عراقچی در ادامه افزود: هیچ گاه انتظار تغییر سیاست آمریکا در خصوص ایران پس از توافق را بجز در موضوع هسته‌ای نداشته و نداریم و طرف مقابل هم نباید انتظار تغییر مواضع ما غیر از موارد توافق هسته‌ای را داشته باشد، توافق به معنای این نیست که سیاستهای ما نسبت به نظام سلطه و سیاست خصمانه آمریکا و حمایت از دوستان منطقه‌ای تغییر کرده باشد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای ترک میز مذاکرات در سه نوبت گفت: در دو سال مذاکرات فراز و نشیب زیادی داشتیم، اگر آنها سه بار میز مذاکره را ترک کردند ما بیش از ١٠ بار ترک کردیم، این طور نیست که مذاکرات روال ثابت، معمول و دوستانه‌ای داشته است، این مذاکرات بسیار پر تنش، پر استرس و همراه با کشمکشها و فراز و نشیبها بود.

آزاد شدن داراییهای بلوکه شده ایران

عراقچی در ادامه در خصوص نحوه آزاد شدن داراییهای بلوکه شده ایران گفت: این مسئله یکی از بندهای روشن توافق است و احتیاج به ساز و کار ویژه‌ای ندارد، بعد از برداشته شدن تحریمها این اموال آزاد شده و در دسترس صاحبان آنها قرار می‌گیرد و هر پولی که متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد، آزاد و قابل بهره‌برداری خواهد بود، ممکن است برخی داراییها متعلق بانک مرکزی باشد و برخی نیز متعلق به وزارت نفت، که تمام آنها بعد از لغو تحریمها باید آزاد شوند.

وی ادامه داد: تا قبل از اجرایی شدن توافق که احتمالا بین ٤ تا ٦ ماه طول می‌کشد، توافق ژنو کماکان پابرجاست و آزاد شدن ماهانه ٧٠٠ میلیون دلار از داراییهای ایران در دستور کار قرار دارد.

نقض توافق برای آمریکا تبعات دارد

معاون وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالی که اگر رئیس جمهوری آینده آمریکا، توقف تحریمهای کنگره را امضا نکند چه پیش خواهد آمد، گفت: آمریکا متعهد شده است که رئیس جمهوری این کشور قوانین تحریمی کنگره را اجرا نکند و به این عدم اجرا ادامه دهد تا زمانی که توافق پابرجا باشد.

عراقچی تصریح کرد: اگر هر رئیس جمهوری در آینده این عمل را انجام ندهد، توافق را نقض کرده که تبعات خود را خواهد داشت، بنابراین ما به ساز و کاری که تعیین کردیم رجوع خواهیم کرد و اگر نظرمان تامین نشود، توافق لغو خواهد شد.

وی در خصوص همکاریهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پایان دادن به موضوعهای گذشته عنوان کرد: برای حل و فصل مسائل گذشته بین ایران و آژانس منتظر طی مراحل قانونی توافق نیستیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان افزود: تا آخر ماه جولای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت دارد در مورد ١١ سوال مدنظر خود مستندات کافی را ارائه دهد، بعد از آن ایران یک ماه فرصت دارد تا به این ابهامها پاسخ دهد، فرصت دیگری این بار برای ارزیابی مستندات داده می‌شود و در نقشه راه ذکر شده است که این فرصت در ١٥ اکتبر به اتمام خواهد رسید، دبیر کل آژانس گزارش نهایی خود را در این زمینه ١٥ دسامبر تقدیم شورای حکام می‌کند و زمانی که گزارش مدیرکل در ١٥ دسامبر به شورای حکام ارائه شود، ١+٥ قطعنامه‌ای با هدف بستن موضوع ارائه خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پرونده ایران چه زمانی از ذیل فصل ٧ منشور سازمان ملل متحد خارج شده و عادی می‌شود گفت: با قطعنامه‌ای که دو روز گذشته صادر شد، ایران از ذیل فصل ٧ منشور ملل متحد خارج شد.

عراقچی ادامه داد: دوستانی که به مواردی همچون بازگشت پذیری تحریمها اشاره می‌کنند تصویری کلان را نگاه کنند، در قطعنامه های قبلی شورای امنیت پرونده هسته‌ای ایران را به منزله تهدید شناسایی کرده بود و تصریح می‌کرد که غنی سازی آب سنگین اراک و فردو تعطیل شود یا ایران حق فعالیت موشکی را ندارد همه این مجازاتها هم اکنون کنار گذاشته شده است و غنی سازی ایران تهدید نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: شورای امنیت آنچه را که براساس ذیل فصل ٧ ایران را از آن محروم کرده بود همان را به ایران می‌دهد و تحریمها را هم برمی‌دارد که چنین امری در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه است که غنی سازی در یک کشور در حال توسعه را پذیرفته باشد و کشورهای دیگر هم به آن کمک کنند.

وی تصریح کرد: مشخص است که مقاومت ١٠ ساله مردم تحت رهبری رهبر معظم انقلاب به چه نتایجی رسیده است، البته در حاشیه آن نقاط ضعف را هم می‌توان بررسی کرد و برای آن تمهیداتی اندیشید، اما نباید نتیجه مقاومت خودمان را با تعبیرات خاص، نگاههای غیر ملی و فرو ملی خدشه دار کنیم.

۳۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۴:۲۵
تعداد بازدید : ۵۶۵