برداشت نفت از میدان یادآوران به ٥٥ هزار بشکه در روز رسید

برداشت نفت از میدان یادآوران به ٥٥ هزار بشکه در روز رسید
سرپرست طرح توسعه میدان فوق عظیم نفتی یادآوران از پیشرفت ٩٦ درصدی فاز اول توسعه این میدان مشترک خبر داد و گفت: با تحقق ١٠٠ درصدی اهداف طرح تولید زودهنگام، هم اکنون روزانه ٥٥ هزار بشکه نفت خام از این میدان برداشت می شود.

هادی نظر پور، سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به مشترک بودن میدان نفتی یادآوران و عراق گفت:‌ ایران تاکنون ٤٠ میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت کرده است.

وی افزود: طرح توسعه میدان نفتی یادآوران در سه فاز تعریف شد که برای رسیدن به برنامه‌های از پیش تعیین شده علاوه بر اجرای فازهای اول و دوم، تولید زودهنگام از این میدان نیز در دستور کار قرار گرفت که از اردیبهشت ٩٣ تولید زودهنگام با ٢٠ هزار بشکه محقق شد.

نظرپور ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در فاز اول طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تولید باید به سقف ٨٥ هزار بشکه در روز برسد، با این حال برای رسیدن به این میزان، تولید زودهنگام نیز در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون روزانه ٥٥ هزار بشکه نفت خام تولید می شود.

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران افزود: از ابتدای تولید زودهنگام تاکنون ٤٠ میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت شده است. 

به گفته وی در فاز دوم رسیدن به سقف تولید ١٨٠ هزار بشکه و فاز سوم رسیدن به سقف تولید ٣٠٠ هزار بشکه نفت در روز از میدان نفتی یادآوران برنامه‌ریزی شده است. 

بر اساس گزارش شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، رسیدن به سقف تولید ۸۵ هزار بشکه نفت خام با حفاری ۴۶ حلقه چاه تولیدی جدید، ۳ حلقه چاه توصیفی، ۳ حلقه چاه تزریق آب زائد و تعمیر ۳ حلقه چاه اکتشافی موجود شامل طراحی و مهندسی، تدارکات و اجرا و تولید زودهنگام ۲۰ هزار بشکه در روز با حفاری ۵ حلقه چاه تولیدی جدید و تعمیر و تکمیل ۳ حلقه چاه اکتشافی موجود و احداث خط لوله انتقال به طول ۴۵ کیلومتر به تاسیسات فرایندی دارخوین در مدت ۲۸ ماه انجام می شود.

براساس این گزارش، پیشرفت فیزیکی تولید زودهنگام و فاز اول میدان نفتی یادآوران تا خردادماه ٩٤ به ٩٦ درصد رسیده و اجرای فاز اول هم از پیشرفت ٩٥ درصدی برخوردار است. 

در فاز اول طرح توسعه میدان نفتی یادآوران مین روبی و مطالعات زیست محیطی به پایان رسیده و مطالعات مخزن هم از پیشرفت ٩٦ درصدی برخودار است؛ ضمن این‌که حفاری میدان هم به پیشرفت ١٠٠ درصدی و تاسیسات سطح الارضی هم از پیشرفت ٩٣ درصدی برخوردار شده است. به این ترتیب در فاز اول ١٠٠ درصد اهداف تولید زودهنگام محقق شده است. 

همچنین میزان حفاری انجام شده در فاز اول میدان یادآوران تا انتهای آوریل ٢٠١٤ (اردیبهشت ٩٣) معادل ٢١٧ هزار و ٩٤٥ متر بوده و کلیه فعالیتهای حفاری و تست چاهها به پایان رسیده است. 

به گزارش شانا، بیژن زنگنه، ١٣ تیر ماه ١٣٨٣ با اعلام رسمی خبر کشف میدان نفتی یادآوران گفته بود: «پس از اکتشاف میادین کوشک با ٩ میلیارد بشکه ذخیره درجای در سال ١٣٧٩ و میدان حسینیه با ذخیره درجای ١/٥ میلیارد بشکه در سال ٨١ و تکمیل اکتشافات، مشخص شد این دو میدان در سازندهای مختلف با هم ارتباط دارند و در نهایت به یک میدان عظیم نفتی با ذخیره نفت درجای ١٧ میلیارد بشکه رسیدیم که سه میلیارد بشکه نفت خام آن قابل استحصال است.»

۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۴۸۶