بانک‌های آمریکایی بازندگان بزرگ لغو تحریم ایران هستند

بانک‌های آمریکایی بازندگان بزرگ لغو تحریم ایران هستند
پایگاه خبری آی بی تایمز طی گزارشی نوشت: تحریم ها علیه ایران قرار است برداشته شود، اما تجار آمریکایی و به خصوص بخش بانکی این کشور همچنان بزرگترین بازندگان گشوده شدن درهای اقتصاد ایران به شمار می روند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری آی بی تایمز، تحریم ها علیه ایران قرار است برداشته شود، اما تجار آمریکایی و به خصوص بخش بانکی این کشور همچنان بزرگترین بازندگان گشوده شدن درهای اقتصاد ایران به شمار می روند.
متیو اورسمن، کارشناس تجارت بین الملل در موسسه حقوقی پیلسبوری در این باره گفت: «هرچند توافقی به دست آمده است، اما کارها همچنان به کندی پیش می رود، به خصوص برای شرکت های آمریکایی.»
اورسمن مدام بین دفاتر موسسه پیلسبوری در واشنگتن دی سی و لندن در حال رفت و آمد است و فرصت هایی را برای تجارت در ایران می بیند که به صورت مساوی پیش روی همه سرمایه گذاران خارجی قرار ندارد.
وی با اشاره به تعهد اتحادیه اروپا به خارج کردن شرکت های دولتی ایران از فهرست تحریم ها می گوید: «اتحادیه اروپا متعهد شده تا بسیاری از تحریم هایی که تجارت و همکاری های مالی با ایران را محدود می کرد از جمله در بخش های بانکی و بیمه را بردارد.»
«برای شرکت های آمریکایی اما کارها به این اندازه سریع پیش نمی رود...بانک های آمریکایی قادر نخواهند بود در اکثر تراکنش های مالی مرتبط با ایران وارد شوند... مگر تحت شرایطی محدود. بانک های اروپایی اما دست بسیار بازتری خواهند داشت.»
رودی لانگ، تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره گفت: «می توانم شرط ببندم که مدیران مالی ای هستند که منتظرند با صدای بلند فریاد بزنند که من می خواهم اولین کسی باشم که با شرکت های ایرانی وارد معامله می شوم... بازار بورس ایران هم در سایه افزایش نرخ تورم توسعه ای سریع داشته است.»
اورسمن افزود، اما احتمال بیشتری وجود دارد که «چینی ها، هندی ها و دیگر بازیگران بزرگ غیر غربی (و همچنین) بانک های کوچکتر اروپایی یا بانک های تجاری منطقه ای که روابطی با آمریکا ندارند،» از بانک های بزرگ اروپایی پیشی بگیرند، زیرا بانک های بزرگ در صورت همکاری با ایران با خطر محروم شدن از سیستم مالی آمریکا مواجه خواهند بود.
به گفته اورسمن، روی دیگر سکه این است که «اکثر بانک های ایرانی هنوز قادر به ایجاد حساب های مشابه در بانک های آمریکایی یا همکاری در تراکنش های مالی با بانک های ایرانی نخواهند بود... این موضوع تاکیدی بر این مفهوم است که رئیس جمهور توانایی محدودی در کاستن از محدودیت ناشی از تحریم ها خواهد داشت.»

۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۳۸
تعداد بازدید : ۴۱۶