صادرات گاز ایران به عراق با روزانه ٥ میلیون مترمکعب کلید می خورد

صادرات گاز ایران به عراق با روزانه ٥ میلیون مترمکعب کلید می خورد
آزمایش خط لوله ١٠٠ کیلومتری صادرات گاز به عراق مراحل پایانی خود را طی می کند و با پایان این عملیات صادرات گاز به عراق آغاز می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران در آینده نزدیک مذاکراتی با طرف عراقی خواهد داشت، اظهار کرد: حدود ١٠٠ کیلومتر از خط لوله صادرات گاز به عراق (از چارمله تا نفتشهر در مرز ایران و عراق) ساخته شده و با انشعاب از دو خط لوله ٢٠ اینچ موجود در منطقه، امکان صادرات روزانه پنج میلیون مترمکعب در فاز نخست فراهم می شود.

علیرضا غریبی با اشاره به گزارشهایی که طرف عراقی در خصوص تکمیل خط لوله در خاک عراق داده است، افزود: علاوه بر اجرای خط سراسری در خاک عراق، خطوطی نیز برای گازرسانی به نیروگاههای شهر صدر و قدس در بغداد ساخته شده است.

وی در ادامه به جزئیات صادرات گاز به عراق اشاره و اعلام کرد: خط لوله ششم سراسری به طول یکهزار و ٢٠٠ کیلومتر از عسلویه آغاز می شود و در استانهای خوزستان، ایلام، خرم آباد، کرمانشاه و کردستان امتداد می یابد.

به گفته وی، هدف نخست این خط، تغذیه استانهای مسیر بوده و علاوه بر گازرسانی به شمال و شمال غرب کشور، بخشی نیز برای صادرات در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: در سالهای گذشته حدود ٦١١ کیلومتر ابتدای خط لوله ششم سراسری از عسلویه تا اهواز اجرا شده و در مدار قرار دارد و به نیروگاههای استان خوزستان گاز تحویل می دهد.

غریبی با بیان این که ساخت ٦٠٠ کیلومتر باقیمانده این خط نیز در حال اجراست، گفت: جوشکاری ١٥٠ کیلومتر از ٢٠٠ کیلومتر و آزمایش ٥٠ کیلومتر آن حدفاصل اهواز تا دزفول انجام شده و اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی اعلام کرد: ورقهای ١٦٠ کیلومتر این خط از دزفول تا کوهدشت تامین و برای آن سرمایه گذار مشخص شده است.

غریبی ادامه داد: در ادامه، پیمانکار ١٢٠ کیلومتر حدفاصل کوهدشت به بیستون در حال کار بوده و جوشکاری ٨٠ کیلومتر از ١٣٠ کیلومتر انتهای خط لوله از بیستون تا دهکلان نیز انجام شده است.

وی با بیان این که قطعه دوم خط ششم سراسری پیش از زمستان سال آینده آماده بهره برداری می شود، تاکید کرد: علاوه بر خطوط لوله، پنج ایستگاه تقویت فشار نیز ساخته می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در ادامه به برنامه این شرکت برای افزایش ظرفیت صادرات گاز به عراق اشاره کرد و گفت: در ادامه (٢٠ کیلومتر بالاتر از کوهدشت) یک انشعاب ٤٨ اینچ از خط ششم سراسری به طول ٢٣٠ کیلومتر برای صادرات گاز به عراق گرفته می شود.

وی تصریح کرد: قرارداد خرید لوله و سرمایه گذاری ١٣٠ کیلومتر ابتدای این خط که امکان انشعاب مستقیم از خط ششم را فراهم می کند امضا شده و تا یک سال آینده این قطعه ساخته می شود و با اجرای آن ظرفیت صادرات گاز به عراق افزایش می یابد.

غریبی تاکید کرد: خوشبختانه باتوجه به فعالیتهای انجام شده، ظرفیت تولید گاز در سال گذشته افزایش یافت و بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده در سالهای آینده و همزمان با ورود فازهای جدید این مقدار شاهد افزایش خواهد بود.

وی ادامه داد: در سه سال آینده تولید گاز به یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون مترمکعب در روز می رسد و علاوه بر تامین بخشهای مصرف داخل و تبدیل این گاز به ارزش افزود، امکان افزایش حجم صادرات گاز نیز فراهم می شود.

۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۵۴۶