چهارمین نشست کمیسیون تسهیل کسب و کار برگزار شد بررسی عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت تمام شده کالا

چهارمین نشست کمیسیون تسهیل کسب و کار برگزار شد بررسی عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت تمام شده کالا
گمانه‌زنی در مورد اهداف و برنامه‌های هیات تجاری آلمانی به ایران، این روزها نقل محافل بخش خصوصی است؛ آنچنان که نشست‌های کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران نیز در این هفته با اعلام جزییاتی از زوایای سفر ژرمن‌ها به ایران آغاز شده است.
چهارمین نشست کمیسیون تسهیل کسب و کار نیز از این قاعده مستثنی نبود و محمدرضا نجفی‌منش، رییس این کمیسیون در ابتدا به برخی جزییات گفت‌و‌گوها میان دو طرف اشاره کرد. او گفت: «این هیات به صورت چراغ خاموش به ایران سفر کرد و حتی مشخصات کامل فعالان اقتصادی عضو این هیات ارائه نشده بود.» او ادامه داد: «آنها نسبت به همکاری با ایران ابراز تمایل کردند و ما بر این موضوع تاکید کردیم که خواهان همکاری فنی با آلمان‌ها هستیم.» نجفی‌منش، سپس خطاب به اعضای کمیسیون گفت: «به هرحال در داخل و خارج از کشور، کسانی ممکن است نسبت به توسعه این همکاری‌ها مانع‌تراشی کنند. به همین دلیل ضرورت دارد فعالان اقتصادی از دستاوردهای خود مراقبت کنند.» 

مهدی پورقاضی نیز از برخی ناهماهنگی‌ها در تنظیم برنامه این دیدار انتقاد کرد و گفت: «با افزایش ورود هیات‌های تجاری این ضرورت احساس می‌شود که بانک اطلاعاتی از فعالان اقتصادی ایران ایجاد شود تا در زمان ورود این هیات‌ها به ایران، فعالان اقتصادی با فعالیت‌های همگن برای ملاقات با اعضای این هیات‌ها به سرعت قابل شناسایی باشند.»

همایش ایران و اروپا برگزار می‌شود
در ادامه نشست محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به همایش دو روزه «ایران و اروپا» در وین گفت: «این نخستین سفر رسمی فعالان بخش خصوصی پس از توافق وین به اروپاست که 70 نفر از بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی در این همایش حضور دارند.» او همچنین از ارسال نامه‌هایی جداگانه خطاب به وزیر رفاه و رییس سازمان تامین اجتماعی در مورد حق بیمه‌ها خبر داد.

با طرح موضوع اقدام تامین اجتماعی نسبت به دریافت حق بیمه از مزایای رفاهی، اعضای کمیسیون بار دیگر به موضع‌گیری در این باره پرداختند. کوروش پرویزیان در این باره گفت: «هزینه‌هایی که کارفرمایان پرداخت می‌کنند اندک نیست. بنابراین ما باید به راه‌های کاهش هزینه تمام شده کارفرمایان بیندیشیم. چرا که یکی از راهبردهای توسعه کسب و کارها کاهش هزینه‌های تمام شده است.» پرویزیان همچنین پیشنهاد کرد در اتاق پژوهشی در مورد اثر بیمه تامین اجتماعی بر قیمت تمام شده تولید در کسب و کارهای کوچک و متوسط مورد بررسی قرار گیرد. محمد اتابک نیز گفت: «پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت با حذف برخی یارانه‌ها معادلات فضای کسب و کار را تغییر داد. اکنون که این معادله به هم خورده است، صاحبان دسب و کار دست کم باید اجازه داشته باشند در مورد نیروی انسانی واحدهای تولیدی خود تصمیم بگیرند.»

او افزود: «مقایسه هزینه تولید در ایران با معیارهای جهانی نشان می‌دهد که دلایل عمده افزایش قیمت تمام شده کالاها در ایران، نخست به هزینه‌های بیمه و مالیات باز می‌گردد و عامل دیگر، پایین بودن نرخ بهره‌وری است.»

حسن عابدی جعفری دیگر عضو این کمیسیون نیز پیشنهاد کرد که از اعضای سازمان حمایت نیز در جریان بررسی این موضوع دعوت شود. او همچنین گفت: «یکی از فاکتورهای هزینه‌زا، فساد اداری است و ضرورت دارد اتاق در این زمینه فعالیت جدی داشته باشد.»
د رادامه این نشست، نجفی‌منش با اشاره به احتمال حضور مقامات ارشد دولتی در نشست‌های آتی هیات نمایندگان اتاق تهران، از اعضای کمیسیون درخواست کرد، پیشنهادات خود را برای ارائه به دولت اعلام کنند. رزمخواه، کارشناس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران، چهار موضوع را برای طرح در این جلسه پیشنهاد کرد: «محیط کسب و کار پس از تحریم»، «تخصیص تسهیلات بیشتر به پروژه‌های صنعتی و معدنی»، «اصلاح رویه‌های بیمه‌ای و مالیاتی» و «تشویق سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در ایران» جزو این موارد پیشنهادی بود. کوروش پرویزیان پیشنهاد کرد مساله «کاهش سپرده‌های قانونی بانک‌ها» نیز به این مسایل افزوده شود. او گفت با کاهش نرخ این سپرده‌ها از 5/13 درصد به 10 درصد، منابع بسیاری آزاد می‌شود.

او هم‌چنین با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی، فعالان اقتصادی را با مشکل نوسان قیمت ارز مواجه می‌کند، این پیشنهاد را مطرح کرد که دولت موضوع هجینگ ارزی را اجرایی کند.

در انتهای این نشست علاوه بر توافق اعضا برای طرح این موضوعات در نشست آتی هیات نمایندگان، اعضای کمیسیون تصویب کردند که در قالب پروژه‌ای پژوهشی، عوامل اثرگذار بر قیمت تمام شده کالاهای ایرانی مورد بررسی قرار گیرد.
۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۳۵
تعداد بازدید : ۴۵۹